TÁJJELLEGŰ ÉTELEK-RECEPTEK

TÚRA UTAK-TANÖSVÉNYEK

Zala megye

Veszprém megye

Vas megye

Tolna megye

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye

Somogy megye

Pest megye

Nógrád megye

Jász-Nagykun-Szolnok megye

Heves megye

Hajdú-Bihar megye

Bács-Kiskun megye

Baranya megye

Békés megye

Borsod-Abaúj-Zemplén megye

Csongrád megye

Fejér megye

Komárom-Esztergom megye

Győr-Moson-Sopron megye

Székelyföld - Erdély

FELVIDÉK

HORVÁTORSZÁG

VAJDASÁG

Burgenland

2023. szeptember 28., csütörtök

Nők a pult mögött-csehszlovák tévéfilmsorozat, 58 perc, 1977

 


A sorozat egy élelmiszerbolt mindennapjait mutatja be a 70-es évek Csehszlovákiájában, ahol fontos a barátság, az emberség és az emberek közötti kapcsolat. A film főszereplője Anna Holubová (Jiřina Švorcová). A frissen elvált Anna egy nagy áruházban kezd el dolgozni, ahol hamar megismerkedik a kollégákkal és elnyeri a dolgozók szimpátiáját is.


2023. szeptember 21., csütörtök

Alfa Holdbázis - 1. évad -- 1. rész - Elszakadás

 


1999 szeptemberében John Koenig az Alfa holdbázis új parancsnokaként jelentést ad le a Földi Űrkutatási Központnak. A bázis legénységét különös betegség tizedeli. A parancsnok vizsgálódása kideríti, hogy a megbetegedések forrása az Egyes Nukleáris Hulladék Lerakó Területen felerősödött mágneses energiamező. Az energiaszint további emelkedése végül óriási robbanást okoz, ami lesodorja a Holdat föld körüli pályájáról.


Orion űrhajó 1: Támadás az űrből

 


Az Őrjárat a kozmoszban -- Az Orion űrhajó fantasztikus kalandjai (eredeti címén Raumpatrouille -- Die phantastischen Abenteuer des Raumschiffs Orion) az első német sci-fi tévéfilmsorozat. Hét részből áll, németországi premierje 1966. szeptember 17-én volt. A Magyar Televízió 1968-ban mutatta be, elsöprő sikerrel. Magyarországon 2002 őszén elkészítették a filmsorozat egy felújítását, újonnan megírt szinkron-szöveggel és (Mécs Károlytól eltekintve) teljesen új szinkron-szereplőgárdával. A felújított sorozat epizódjait az Űrjárőrök ‑ Az Orion űrhajó fantasztikus kalandjai főcímmel mutatták be a Filmmúzeum tv-csatornán, és DVD-n is ezzel a címmel adták ki. Megjegyzés: A sorozat azon rajongói között, akik a hajdani bemutatókat látták, ismerték, máig meghatározó az 1967-ben készült fordítás és szinkron. A régi és a felújított változat között szóhasználatbeli, fordítási különbségek vannak, és rajongói honlapokon, fórumokban gyakran látni, hogy ma is a régi fordításban szereplő szóváltozatokat, mondatokat idézik az új fordításban találhatók helyett.


2023. szeptember 19., kedd

A 2013-as Márciusi nagy havazás


2013. március 15-e péntekre esett. Tökéletes hosszú hétvége még egy utolsó síelésre Ausztriában. Azonban az időjárás közbeszólt és sokan nem jutottak ki azon a hétvégén síelni.

Az időjárás előrejelzés idejében szólt. Csütörtökre és péntekre kb. 20 cm havat jeleztek és mellé hatalmas szelet. Tökéletes kombináció a hófúvásokhoz. A legszebb utólag, hogy a lakosság a felkészületlen illetékeseket, a katasztrófa elhárítók pedig a felkészületlen lakosságot hibáztatta a fennakadásokért.

Az első balesetekről szóló hírek már csütörtök hajnalban befutottak a nyugati országrészből. Ezek még "csak" a havas úton megcsúszott járművekről szóltak. Később tükörjég lett az autópályán Győr és Komárom között, az alsóbb utakon már teherautók fordultak keresztbe, így a 82-es és 83-as úton kamionstopot vezettek be.

50 perces dokumentumfilm
A hírek nagyon sokáig csak az M7-es autópályáról érkeztek, ahol 50 autó karambolozott. Az M1-ről szinte alig jött hír a közmédiában. Este az autópálya kezelők azt kérték, hogy senki se induljon útnak, csütörtökön 22 órától Budapestről lezárták az M1-M7-es autópályákat, senkit sem engedtek a nyugati irányba. 

A havazás a legrosszabbkor jött. A szokásos március 15-i tömeg indult síelni Ausztriába. Hochkar környékén a szállások 98%-át lefoglalták, főleg magyarok. Sokan csak jelentős késéssel jutottak ki. Sokan el sem érték a határt, vagy visszafordultak, vagy a hóban rekedtek. Az egyik Hochkar környéki panzió arról számolt be, hogy a szobát foglalt magyarok 30%-a nem érkezett meg.
Az osztrákok elég hamar értesültek a magyar helyzetről. Hazafelé tartva, számos osztrák rekedt a magyar utakon. Az osztrák autóklub beszámolója szerint állandóan csörgött náluk a telefon, számos bajbajutott osztrák próbált információhoz és segítséghez jutni.

Az osztrákok hókotrókat küldtek, amelyek az M1-sen segítettek. Az osztrák sajtóban gyakran dicsérték az autópálya melletti települések lakóinak hozzáállását, akik az ítéletidőben is forró teát és élelmiszer vittek a hófúvásban rekedt autósoknak.

2023. szeptember 1., péntek

59-ben Is esett hó

 

Martonvásár, 1959. január 10. Motorkerékpáros halad lépésben a hóakadálytól megtisztított balatoni úton Tárnok és Martonvásár között. MTI Fotó: Fehérváry Ferenc
Budapest, 1959. január 10. A Közúti Gépellátó Vállalat a Német Szövetségi Köztársaságban (NSZK) gyártott Schmidt-Unimog hómaró géppel tisztítja meg a hótól a balatoni országutat, miközben a szálló hóív alatt egy oldalkocsis motorkerékpáros halad. MTI Fotó: Fehérváry Ferenc
Martonvásár, 1959. január 10. A hómunkások ásókkal és lapátokkal takarítják a havat balatoni úton Tárnok és Martonvásár között, ahol több mint 100 jármű akadt el az óriási hóviharban. MTI Fotó: Fehérváry Ferenc
Martonvásár, 1959. január 10. Szánkóző fiúk a behavazott balatoni úton Tárnok és Martonvásár között. MTI Fotó: Fehérváry Ferenc
Martonvásár, 1959. január 10. Félig eltakarított hótorlasz mögött áll két teherautó a balatoni műúton Tárnok és Martonvásár között. MTI Fotó: Fehérváry Ferenc
Martonvásár, 1959. január 10. A hófúvásban elakadt járművek közül kimentett Humber Super Sniper típusú autó a Balaton felé vezető út szélén áll, Tárnok és Martonvásár között, a mögötte látható Warszawa M201 autó motorját vizsgálják a sofőrök. MTI Fotó: Fehérváry Ferenc
Martonvásár, 1959. január 10. Elakadt gépkocsikaraván a balatoni országúton, ahol több mint 100 jármű akadt el az óriási hófúvásban. A Székesfehérvári Közúti Igazgatóság a Közúti Gépellátó Vállalat hóeltakarító gépeivel megkezdte a mentési munkálatokat. MTI Fotó: Fehérváry Ferenc

1987-A honvédség segít a hóban rekedteknek

 

Nyékládháza, 1987. január 13. Elakadt személygépkocsi a behavazott úton. A Magyar Néphadsereg harci járművei és honvédei segítenek a Nyékládháza és Boldogkőváralja térségében a hó fogságába esett autók kiszabadításában. MTI Fotó: Kozma István
Nyékládháza, 1987. január 13. Elakadt személygépkocsi a behavazott úton. A Magyar Néphadsereg harci járművei és honvédei segítenek a Nyékládháza és Boldogkőváralja térségében a hó fogságába esett autók kiszabadításában. MTI Fotó: Kozma István

Nyékládháza, 1987. január 13. Tankkal vontatnak ki a hóból egy munkagépet a katonák. A Magyar Néphadsereg harci járművei és honvédei segítenek a Nyékládháza és Boldogkőváralja térségében kialakult rendkívüli hóhelyzet átvészelésében. A VT-55-ös "Kisbika" harckocsi vontató mögött a háttérben egy Volvo BM L 120-as munkagép látható. MTI Fotó: Kozma István
A VT 55 egy 42 tonnás, harckocsi vontató műszaki eszköz. A T55-ös harckocsi alapjaira épült. Önálló fegyverzete nincs, a fegyverzet (torony) helyén egy hatalmas csörlő helyezkedik el.
Nyékládháza, 1987. január 13. ZIL 157 terepjáró-teherautó a behavazott úton. A Magyar Néphadsereg harci járművei és honvédei segítenek a Nyékládháza és Boldogkőváralja térségében a rendkívüli hóhelyzet átvészelésében. MTI Fotó: Kozma István

1987. január 13. Honvédségi jármű segít Borsod megyében a hóban elakadt járművek kiszabadításában. Az előtérben egy VT-55 "Kisbika" csörlős harckocsimentő menti az árokba csúszott, hóban elakadt munkagépet. MTI Fotó: Kozma István
42 tonnás, harckocsivontató műszaki eszköz. A T55-ös harckocsi alapjaira épült. Önálló fegyverzete nincs, a fegyverzet (torony) helyén egy hatalmas csörlő helyezkedik el.