TÁJJELLEGŰ ÉTELEK-RECEPTEK

TÚRA UTAK-TANÖSVÉNYEK

Zala megye

Veszprém megye

Vas megye

Tolna megye

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye

Somogy megye

Pest megye

Nógrád megye

Jász-Nagykun-Szolnok megye

Heves megye

Hajdú-Bihar megye

Bács-Kiskun megye

Baranya megye

Békés megye

Borsod-Abaúj-Zemplén megye

Csongrád megye

Fejér megye

Komárom-Esztergom megye

Győr-Moson-Sopron megye

Székelyföld - Erdély

FELVIDÉK

HORVÁTORSZÁG

VAJDASÁG

Burgenland

2022. október 17., hétfő

A D–944 PSZH / Folytatáshoz kattints a posztra

  D–944 PSZH az 1960-as évek elején Magyarországon, a FUG alapján kifejlesztett, 4×4 hajtásképletű, úszóképes páncélozott szállító harcjármű (PSZH). A Magyar Néphadseregnél és a Rendőrségnél volt rendszeresítve. A teljes egészében hegesztett acél szerkezetű D–944 PSZH 1966-ban jelent meg (a Nyugat kezdetben felderítő járműnek vélte). Az úszóképes páncélozott szállító harcjárművet vízen két vízsugárhajtómű hajtja meg. A D–944 hat katonát szállíthat, akik a jármű oldalain lévő kis méretű ajtókon tudnak be-, illetve kiszállni. A típust ellátták infravörös éjjellátó berendezéssel, valamint a kerekek légnyomását szabályozó rendszerrel, emellett teljes körű atom-, biológiai- és vegyi (ABV) védelemmel. A D–944-nek van parancsnoki, mentő és atom-, biológiai- és vegyi felderítő változata is.

 A négyhengeres, Csepel D 414.44 dízelmotor a jármű hátsó részében kapott helyet, a deszanttértől teljesen elkülönítve. A motortérben foglal helyet továbbá két, egyenként 90 literes üzemanyagtartály is. A járművet ellátták két TVN–2 infrareflektorral, egyiket a fegyverzet mellé, a másikat pedig a torony tetejére szerelték. A torony hátuljára az R–113 rádióhoz tartozó antenna került.
 A páncélost kézi meghajtású, forgatható toronnyal látták el, ebbe egy 14,5 mm-es KPVT géppuskát, és egy koaxiális 7,62 mm-es KGKT géppuskát építettek, KM–1 típusú irányzékkal. A fegyverek emelkedési szöge -5° -tól +30° -ig terjed.


  • D–944.00 PSZH – Alapváltozat.
  • D–944.77 PSZH – A határőrség és belbiztonsági szervek számára átépített változat.
  • D–944.00M PSZH–M (1988) – D–944.00 változat korszerűbb R–123 rádióval, és KGKT géppuska helyett PKT géppuskával. Emellett egy erősebb, 110 LE D–414.44/2 motor is helyet kapott.
  • D–944.00M PSZH–F – Felderítő változat.
    • D–944.31M SZDPK–PSZH – D–944.00M változaton alapuló századparancsnoki jármű, 2 darab R–123 rádióval, és egy R–107 rádióval a deszanttérben ahol azonban csak két személynek van, egy rádiókezelőnek és egy térképésznek.
    • D–944.21M ZPK–PSZH – D–944.00M változaton alapuló zászlóalj-parancsnoki szállítójármű, további rádió adó-vevőkkel – két R–123 egy R–130 és két R–107 –, emellett antennákkal amik a harcjármű oldalain kerültek elhelyezésre.
    • D–944.22M ZTÖF–PSZH – D–944.00M változaton alapuló parancsnoki szállítójármű, további rádió adó-vevőkkel – egy R–123, egy R–130 és két R–107 –, emellett antennákkal amik a harcjármű oldalain kerültek elhelyezésre.
    • D–944.21M OPK–PSZH – D–944.00M változaton alapuló tüzérségi parancsnoki jármű. Ez a típus három R–123MT típusú rádióval lett felszerelve, egy ET–68 lézeres távolságmérő a KPVT helyén, egyéb tüzérségi felderítő berendezések.



Általános tulajdonságok
Személyzet3+6 fő
Hosszúság5,69 m
Szélesség2,5 m
Magasság2,3 m
TömegÖnsúly 6665 kg
Össztömeg 7600 kg
Páncélzat és fegyverzet
Páncélzat14 mm hegesztett acél
Elsődleges fegyverzet14,5 mm KPVT géppuska
Másodlagos fegyverzetLövegcsővel párhuzamosított KGKT 7,62 mm-es géppuska
Műszaki adatok
MotorCsepel D-414.44 négyhengeres dízelmotor
Csepel D-414.44/2 dízelmotor
TeljesítményD-414.44 = 100 LE (74,57 kW)
D-414.44/2 = 110 LE (82 kW)
SebességMűúton (max.) = 81 km/h
Terepen (max.) = 45 km/h
Vízben (max.) = 9 km/h km/h
Hatótávolság500 km

14 megjegyzés:

  1. A PSZH-t 1970. ápr.04.én mutatták be a nyilvánosságnak a Hősök terén tartott dísz szemlén. Soknak tartom a fejlesztési időt úgy, hogy egy meglévő alapra épült.Igaz a pénzhiány átírja a terveket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. 77-79-ig MN3715 Szombathely FUG,PSZH rádiós R104 is volt.Helikoptrrel lehetett forgalmazni

      Törlés
  2. Vezetési gyakorlaton bebillentem egy bombatölcsérbe, de sikerült kitolatnom. Lőttem a 14,5-ös géppuskájával, nagyon pontos volt a célzó optikája. Baján vizi átkelési gyakorlaton voltam, vízen vezettem a PSZH-t ,kellett hozzá bátorság.

    VálaszTörlés
  3. Csehszlovakiaba a fug es a pszh volt a harcigepunk a vegyeszalakulatnal 84 ben

    VálaszTörlés
  4. Nyáron a napsütésben 70celsius fok odabent ! :)

    VálaszTörlés
  5. ZZK-zsírral szigeteltük a nyílászárókat a viziátkelési hadgyakorlaton !

    VálaszTörlés
  6. 1972.aug.20. Viziparádé Budapesten. Tökéletesen müködöt, a vízen egy kis gyakorlattal az örvényeket is legyőzte. Hegyi kiképzésen ( Rezi ) álta a sarat. Két évig gyötörtük egymást. Szép volt!

    VálaszTörlés
  7. Tetszettek a vélemények

    VálaszTörlés
  8. A ztöf szerintem a zászlóalj törzsfőnöki változat.

    VálaszTörlés
  9. Nagy élmény volt 89-ben Ercsiben a víziátkelés, vízi szlalom pálya építés és a gyakorlatok végrehajtása. Hegyi vez. gyak. a Mátrában, Abasár, Markaz, Domoszló, Kisnána, Verpelét vezetési pálya. A PSZH állta a sarat, jó páncélos volt

    VálaszTörlés
  10. Az volt a legjobb amikor RPG vel lettünk és a raknak zárt ajtókkal menekültünk. MN 47 30.

    VálaszTörlés
  11. Koszper Vilmos István2023. november 15. 14:59

    69 és 71 között voltam katona. LUG-okat meg FUG-okat ismertünk akkoriban. Akkor volt a tiszai árvíz, ezekkel mentek a műszakiak menteni. LUG = lánctalpas úszó gépjármű, FUG = felderítő úszó gépjármű. A PSZH-kkal később találkoztam, amikor tartalékosként továbbképzésre behívtak

    VálaszTörlés
  12. 1971-73. Nagyatádon, két időszakot végigküzdöttem, pilóta voltam....Nyuszibusz volt a népi neve, az akkori viszonyok között jó védelmet adott a gyalogosoknak és arra jó volt.....Egyébként télen hűtött, nyáron melegített, ez bizony acélkoporsó volt.....ne is gondoljunk a mai háborúkra. Szép volt fiúk, igazi bajtársi közösségek jöttek létre az acélbelsőben.....

    VálaszTörlés