A D–944 PSZH az 1960-as évek elején Magyarországon, a FUG alapján kifejlesztett, 4×4 hajtásképletű, úszóképes páncélozott szállító harcjármű (PSZH). A Magyar Néphadseregnél és a Rendőrségnél volt rendszeresítve. A teljes egészében hegesztett acél szerkezetű D–944 PSZH 1966-ban jelent meg (a Nyugat kezdetben felderítő járműnek vélte). Az úszóképes páncélozott szállító harcjárművet vízen két vízsugárhajtómű hajtja meg. A D–944 hat katonát szállíthat, akik a jármű oldalain lévő kis méretű ajtókon tudnak be-, illetve kiszállni. A típust ellátták infravörös éjjellátó berendezéssel, valamint a kerekek légnyomását szabályozó rendszerrel, emellett teljes körű atom-, biológiai- és vegyi (ABV) védelemmel. A D–944-nek van parancsnoki, mentő és atom-, biológiai- és vegyi felderítő változata is.
A négyhengeres, Csepel D 414.44 dízelmotor a jármű hátsó részében kapott helyet, a deszanttértől teljesen elkülönítve. A motortérben foglal helyet továbbá két, egyenként 90 literes üzemanyagtartály is. A járművet ellátták két TVN–2 infrareflektorral, egyiket a fegyverzet mellé, a másikat pedig a torony tetejére szerelték. A torony hátuljára az R–113 rádióhoz tartozó antenna került.A páncélost kézi meghajtású, forgatható toronnyal látták el, ebbe egy 14,5 mm-es KPVT géppuskát, és egy koaxiális 7,62 mm-es KGKT géppuskát építettek, KM–1 típusú irányzékkal. A fegyverek emelkedési szöge -5° -tól +30° -ig terjed.
- D–944.00 PSZH – Alapváltozat.
- D–944.77 PSZH – A határőrség és belbiztonsági szervek számára átépített változat.
- D–944.00M PSZH–M (1988) – D–944.00 változat korszerűbb R–123 rádióval, és KGKT géppuska helyett PKT géppuskával. Emellett egy erősebb, 110 LE D–414.44/2 motor is helyet kapott.
- D–944.00M PSZH–F – Felderítő változat.
- D–944.31M SZDPK–PSZH – D–944.00M változaton alapuló századparancsnoki jármű, 2 darab R–123 rádióval, és egy R–107 rádióval a deszanttérben ahol azonban csak két személynek van, egy rádiókezelőnek és egy térképésznek.
- D–944.21M ZPK–PSZH – D–944.00M változaton alapuló zászlóalj-parancsnoki szállítójármű, további rádió adó-vevőkkel – két R–123 egy R–130 és két R–107 –, emellett antennákkal amik a harcjármű oldalain kerültek elhelyezésre.
- D–944.22M ZTÖF–PSZH – D–944.00M változaton alapuló parancsnoki szállítójármű, további rádió adó-vevőkkel – egy R–123, egy R–130 és két R–107 –, emellett antennákkal amik a harcjármű oldalain kerültek elhelyezésre.
- D–944.21M OPK–PSZH – D–944.00M változaton alapuló tüzérségi parancsnoki jármű. Ez a típus három R–123MT típusú rádióval lett felszerelve, egy ET–68 lézeres távolságmérő a KPVT helyén, egyéb tüzérségi felderítő berendezések.
Általános tulajdonságok | |
Személyzet | 3+6 fő |
Hosszúság | 5,69 m |
Szélesség | 2,5 m |
Magasság | 2,3 m |
Tömeg | Önsúly 6665 kg Össztömeg 7600 kg |
Páncélzat és fegyverzet | |
Páncélzat | 14 mm hegesztett acél |
Elsődleges fegyverzet | 14,5 mm KPVT géppuska |
Másodlagos fegyverzet | Lövegcsővel párhuzamosított KGKT 7,62 mm-es géppuska |
Műszaki adatok | |
Motor | Csepel D-414.44 négyhengeres dízelmotor Csepel D-414.44/2 dízelmotor |
Teljesítmény | D-414.44 = 100 LE (74,57 kW) D-414.44/2 = 110 LE (82 kW) |
Sebesség | Műúton (max.) = 81 km/h Terepen (max.) = 45 km/h Vízben (max.) = 9 km/h km/h |
Hatótávolság | 500 km |
A PSZH-t 1970. ápr.04.én mutatták be a nyilvánosságnak a Hősök terén tartott dísz szemlén. Soknak tartom a fejlesztési időt úgy, hogy egy meglévő alapra épült.Igaz a pénzhiány átírja a terveket.
VálaszTörlés77-79-ig MN3715 Szombathely FUG,PSZH rádiós R104 is volt.Helikoptrrel lehetett forgalmazni
TörlésVezetési gyakorlaton bebillentem egy bombatölcsérbe, de sikerült kitolatnom. Lőttem a 14,5-ös géppuskájával, nagyon pontos volt a célzó optikája. Baján vizi átkelési gyakorlaton voltam, vízen vezettem a PSZH-t ,kellett hozzá bátorság.
VálaszTörlésCsehszlovakiaba a fug es a pszh volt a harcigepunk a vegyeszalakulatnal 84 ben
VálaszTörlésNyáron a napsütésben 70celsius fok odabent ! :)
VálaszTörlésZZK-zsírral szigeteltük a nyílászárókat a viziátkelési hadgyakorlaton !
VálaszTörlés1972.aug.20. Viziparádé Budapesten. Tökéletesen müködöt, a vízen egy kis gyakorlattal az örvényeket is legyőzte. Hegyi kiképzésen ( Rezi ) álta a sarat. Két évig gyötörtük egymást. Szép volt!
VálaszTörlésTetszettek a vélemények
VálaszTörlésA ztöf szerintem a zászlóalj törzsfőnöki változat.
VálaszTörlésNagy élmény volt 89-ben Ercsiben a víziátkelés, vízi szlalom pálya építés és a gyakorlatok végrehajtása. Hegyi vez. gyak. a Mátrában, Abasár, Markaz, Domoszló, Kisnána, Verpelét vezetési pálya. A PSZH állta a sarat, jó páncélos volt
VálaszTörlésEr
VálaszTörlésAz volt a legjobb amikor RPG vel lettünk és a raknak zárt ajtókkal menekültünk. MN 47 30.
VálaszTörlés69 és 71 között voltam katona. LUG-okat meg FUG-okat ismertünk akkoriban. Akkor volt a tiszai árvíz, ezekkel mentek a műszakiak menteni. LUG = lánctalpas úszó gépjármű, FUG = felderítő úszó gépjármű. A PSZH-kkal később találkoztam, amikor tartalékosként továbbképzésre behívtak
VálaszTörlés1971-73. Nagyatádon, két időszakot végigküzdöttem, pilóta voltam....Nyuszibusz volt a népi neve, az akkori viszonyok között jó védelmet adott a gyalogosoknak és arra jó volt.....Egyébként télen hűtött, nyáron melegített, ez bizony acélkoporsó volt.....ne is gondoljunk a mai háborúkra. Szép volt fiúk, igazi bajtársi közösségek jöttek létre az acélbelsőben.....
VálaszTörlés