Jöjjön tehát a tíz motor, amiből valamelyik nyergében biztosan ültél már! Ja, és valószínűleg imádtad vagy gyűlölted, mert ezek a gépek varázslatos módon tudnak szélsőséges érzelmeket kiváltani.
Tegnap délután elsétált mellettem apa és fia. A kissrác öt év körül járhatott, és lelkesen újságolta édesapjának, hogy ő már ismeri az összes motort, tudja ám a nevét mindnek! És tényleg.
A járda mentén parkolt egy Suzuki Hayabusa, a pöttöm pedig, jó ég tudja, honnan, ismerte a típust. De a jó idő nem csak a modern puskagolyókat szólította ki a garázsból, a sorban mellette szorosan egy jó öreg 250 köbcentis MZ pihent a sztenderen. Ennél picit megálltak, és az ifjú motormániás kérdően nézett apjára. Nos, rövid típusmegnevezés helyett hosszas történet következett, ember és gép kapcsolatáról, suhanckori élményekről, és arról, hogy jött anyu a képbe, mikor szemet vetett rá egy bőrkabátos, kócos srác az MZ nyergében egykerekezve.
Ez a rövid jelenet ihlette a mai Top 10-es listánkat, mert a hazai motoros társadalom szinte minden tagja megélte még a szoci motorok korát, ha nem is a zeniten, de kései reneszánsz résztvevőjeként mindenképp. Jöjjön tehát a tíz motor, amiből valamelyik nyergében biztosan ültél már! Ja, és valószínűleg imádtad vagy gyűlölted, mert ezek a gépek varázslatos módon tudnak szélsőséges érzelmeket kiváltani.
KOMAR-ROMET – A lengyelek ezekkel a mopedekkel járultak hozzá a korszak kétkerekű közlekedéséhez, A Komar után nálunk inkább a Romet lett ismert, abból is a Pony, ami műszakilag megegyezett a nagykerekű Romettel. 1,8 lóerős blokkjához kétsebességes váltó tartozott, és nagyjából 40 km/óráig tarthatott a száguldás, de ezt sokáig élvezni igazi kihívás volt, az apró kerekek, rövid tengelytáv miatt.
Ezek a tulajdonságok hosszú távon kimerítővé tették a kisromet irányítását, főképp ha nyomvályús, hepehupás útra tévedtünk.
BERVA/PANNI – Az Egri Finomszerelvénygyárban 1958 és 1962 között típus volt a szocialista éra első igazi magyar segédmotorkerékpárja, a Dongók utóda. 1,5 lóerővel hasított, rövid pályafutása után a külföldi típusok a keletnémet Simsonok, a csehszlovák Jawák, a lengyel Komarok és a szovjet Rigák vették át a helyét.
A műszakilag hasonló, drágább Panni törperobogó ritkábbak voltak, ezeket sebességmérővel és kormányzárral is felszerelték. 1962. elején a Panni gyártását is leállították. Kb. 15-20,000 Panni készülhetett, ebből kb. 10,000 Csepelen.
RIGA – 1965-ben született meg az első szovjet kismotor, Riga–1 néven. A konstrukció nem saját – a váz kialakítását, valamint a motor külső megjelenését a kor legdivatosabb kismotorjától, a kelet-német Simson Suhltól ihletve alkották meg. Az erőforrása eleinte importból származott: a csehszlovák Jawa Stadion S11/S22-es kismotorkerékpár motorja volt.
Megbízhatatlansága körül legendák keringtek, több rím is született a Riga témakörben: Nem szerelt még eleget? Vegyen Riga mopedet! Mondjuk ugyanezek a rigmusok szólta a Komar-Riga mopedekről is…
VERHOVINA – A mai Ukrajna területén gyártott márka külsőre kevés hasonlóságot mutatta Rigákkal, azonban azokkal gépészetileg gyakorlatilag megegyezik azzal.
Az első Verhovina típus, mely hazánkba érkezett, a Verhovina–3 volt. A ’70-es évek elején kezdték gyártani, S–52-es blokkal, döntött tankkal, festett, majd később matricázott „Верховпна–3” felirattal és egyszemélyes üléssel.
Napjainkban Magyarországon a Riga mopedek már nem számítanak napi használati tárgynak, többnyire kuriózum értékűek. Számukat meghatározni lehetetlen, mindig kerülnek elő újabb és újabb motorok. Állapotuk igen széles skálán mozog, vannak felújított, vagy meglepően megkímélt és végletekig leharcolt példányok is.
A képen egy nyugati exportra szánt Verhovina-4
Simson S50/S51 – A fél ország ezeken a motorokon gurult a nyolcvanas években. Legnagyobb számban az S51B 1-4 típusú példány készült, ebből 360 600 db gördült le a gyártósorról 1980 és 1989 között.
Mindenki ismeri, tökéletes belépő a motorozás , és a bütykölés világába. Egyszerű felépítése, és az évtizedek során felhalmozódó tudásanyag kitűnő, olcsó tuning alannyá teszi, még napjainkban is.
MZ – Mint márka 1956 óta létezik, de háború előtti története egészen 1906-ig nyúl vissza. Számunkra mégis inkább a hatvanas évek Trophy típusai, de főképp a képen is látható kivitel miatt emlékezetes az MZ.
A 80-as években új konstrukció váltotta fel az addigi technikát, tárcsafékkel, különválasztott kenéssel, 12V-os generátorral és új hídvázzal. Ebből a szériából a kettőötvenes már ütötte a 130-at, és a 21 lóerő ahhoz is elég volt, hogy aszfaltra égetett abrocsnyommal jelezzük a csajoknak, itt jártunk!
BABETTA – A cseh mopedek vérfarkasa (a PS gyár terméke – Považské nevet a városról, és a Strojárne nevet a gépgyártásról kapta), a Linda sorozatban filmes sikereket is megélő Babetta. G.Ulicky és J.Safarík műve 23 és 16 colos kerékkel került piacra, 1971-ben indult a sorozatgyártás, végül pedig a kisebb kerékkel szerelt verzió ért el sikereket.
Rendkívül rövid idő alatt a PS számos eltérő típust készített: 207.200, 207.300, 207.400, 207.500 a különböző igényű piacokra, pl. a németeknek és hollandoknak külön egy 25 km/h végsebességű változatot, az Egyesült Államokba egy 30 km/h-s változatot, a hazai piacra pedig 40 km/h-s változatot.
PANNÓNIA – A Csepel Motorkerékpárgyár legnépszerűbb, mára legendává érő márkája. Nehéz lenne kiemelni melyik típusnak jut a főszerep a 700.000 legyártott motorból. Talán az 1964-ig előállított TLF? Vagy a legnagyobb példányszámban gyártott 16-18 lóerős T5, esetleg a hattyúdalt jelentő, kéthengeres P10/P20 szériák?
JAWA 250/350 – A cseh ipar gyöngyszemeinek számítanak a csepptankos Jawa motorkerékpárok. A típust 1954-ben kezdték el gyártani, és a hazai utakon is sűrűn előfordultak, főleg az 1962-1974 között gyártott 559-es kódjelű kivitelek, de nem feledkezhetünk el a hetvenes évek elején megjelenő Californian típusról sem.
SIMSON SCHWALBE – A ’60-as évek első felétől kezdve indult hódító útjára a legendás madárszéria, melynek legismertebb darabja a KR 51-es, vagyis a Schwalbe. Ez volt a Simson történelmében az a típus, amely a legnagyobb darabszámot érte el 1964 február és 1986 decembere között, szám szerint 1.058.300 darabot.
Németországban ma már kultikus tárgy, de még nálunk nem egy igazi, mindennapi közlekedési eszközként teljesít, egész megbízhatóan.
Jó kis cikk! Tetszik! Annyit javítanék, hogy a pannóniákból a p20 ill. a p21 volt két hengeres. A p10 csak egy hengeres.
VálaszTörlésAnnak idején nekem is volt Komár robogom és Shimpson motorom
VálaszTörlésHogy maradhatott ki a listából a Danuvia?
VálaszTörlésA komar Thomson licenc.Az meg olasz licenz.
VálaszTörlésOrszágúton akar hálni, Riga mopeddel kell járni. Riga moped drága kincs jó ha van, de jobb, ha nincs.
VálaszTörlésRiga moped gyors és fürge, arra b@szott rá az ürge! Bele megy a pocsárba, dobhatja a pics@ba! :)
TörlésKis darabszámban gyártottták a Riga Mini mopedet. Egy "0" kilométeres,vadonatúj darab van a birtokomban!
TörlésAzèrt a Junak-ot meg a 250 Simsont nem hagytam volna ki.
VálaszTörlésNem voltak elterjedve sajnos
TörlésSziasztok! Nekem simson-om volt. 4 sebességes, állítható hátsó rugó, tuning kormány, első plexi, kocka tükrök, enduró kipufogó,
VálaszTörlésÉn vén fejjel vettem egy Verhovina 6-ost. Gyerekkoromban kaptam egyet 8.ban. Most kb10 éve vettem meg az " újat" amire nem ültem fel 7 éve. A jelenlegi munkám miatt sajnálom rá az időt. A mostaninak már újabb,kocka karburátorja van. Amíg mentem vele igencsak megnéztek az utcán.
VálaszTörlésNekem Balkán kismotorom volt,szerintem nagyon jó kismotor volt.
VálaszTörlésMZ Trophym volt három is. Egy 125-ös (ez volt a legelső motorom), majd két 250-es. A 125-össel állandóan szívtam, ha elment 10 kilométert baj nélkül, már csodaszámba ment, gyakori látvány voltam az út szélén lerohadva. A 250-esek közül viszont az első maga volt a megbízhatóság szobra (el is lopták sajnos...), a másikkal már valamivel több gondom volt, de még mindig messze nem annyi, mint a 125-össel, nyugodtan el mertem indulni vele bárhova az országban.
VálaszTörlésNekem Riga-16 volt. Nem volt vele soha semmi bajom.
VálaszTörlésA 250 es ETZ szintén keverékkel működött, nem külön olaj kenése.
VálaszTörlésBelpiacra gyártottak szivattyús olajozású rendszerrel, nekem is van egy példány.
TörlésVolt belőle olajszivattyús változat is de azt inkább nyugatra vitték a keletnémetek!
TörlésA Jawa Mustang es a Simson Star hianyzik
VálaszTörlésA '90-es években rendszeresen láttam egy fickót Póni Romettel. Amikor bevezették, hogy segédmotoros kerékpárokra is kötelező a visszapillantó tükör, akkor rakott rá egy teherautóra való tükröt. Elég szürreális látvány volt, a tükör a szárával együtt közel akkora volt, mint maga a motor :D
VálaszTörlésCsepel 250! Csepel 125
VálaszTörlésCsepel 250 és 125-ös,Burkolt Pannonia,Tátra, Berva,Balkán...
VálaszTörlésKárpáti. Nikkelezett tankos
VálaszTörlésJó érdekes cikk.
VálaszTörléskimaradt a korának egyik legkorszerűbb és legjobb motorja a Cseh Tatran. Indexes, önindítós, generátoros, ventillátor léghútéses, 7 lóerős robogó.
VálaszTörlésSr 4-2/1 Simsonom volt két személlyel megpakolva is 60-at ment a 30fokos melegben is ,soha semmi baja nem volt.
VálaszTörlés