kod

2022. január 28., péntek

A Csepel "Fakarusz"

Az első önálló autóbuszt, az ÁMG–407-est 1959-ben mutatta be a gyár, amely nagyrészt az Ikarus 31-es gépészetére alapult. A mindössze hét méter hosszú kisbuszt Csepel alvázra építették, a meghajtásáról Csepel D414-es dízelmotor gondoskodott. A busz lámpatestei szintén az Ikarus 31-esről származtak, az indexek pedig az Ikarus 620-asokról lehetnek ismerősek. A járműből mintegy száz darabot gyártott az ÁMG, elsősorban a vidéki Mávaut-ok vásároltak belőle, ahol bányászjáratokra kerültek, innen ered a típus „bányászbusz” beceneve is.
















6 megjegyzés:

  1. A képeken valóban "fakaruszok" láthatók, azaz hivatalos nevükön Ikarus munkásszállító gépkocsik. Ezeknek viszont semmi közük nem volt a majd egy évtizeddel később piacra dobott ÁMG 407-esekhez, amelyek részben pont ezek leváltására gyártottak.

    VálaszTörlés
  2. -Nagyon szép járművek voltak! (Most is közlekedhetne!)

    VálaszTörlés
  3. Hivták még Nylon busznak is!

    VálaszTörlés
  4. Örülök Endre szakszerű bejegyzésének. Ő igyekezett tisztázni, hogy ne legyen összekeverve a "szezon a fazonnal" A "Munkásszállító gépkocsinak" csak annyi köze volt a Csepel Autógyárhoz, hogy ott gyártották a D 350-s alvázakat, amire az Ikarus Mátyásföldi gyárban felépítették a "Fakarus"-nak (az utazók által elnevezett szörnyszülöttet! A jármű vezetőfülkéje is Ikarus gyártmány!!! Még szükséges rögzíteni azt is, hogy az ÁMG (Á...ltalámos M...echanikai G...épgyár) egy teljesen független vállalat volt mind az Ikarustól, mind a Csepel Autógyártól! (Az egykori Székesfehérvári MOTORJAVÍTÓ Állami Vállalat szigorú hadiüzemként, az MN Légierő összes légcsavaros repülőgép típusának a nagyjavítója volt, Csak 1958-n került a Gépipari minisztérium hatáskörébe és lett a neve az ÁMG) Honnan származik a "Bányászbusz" név? Nem a "bányász" járatok miatt!!! Ami után az ÁMG vezetése visszautasította azt az elképzelést, hogy az elhasználodott "Fakarusok" ( - immár 1:1-n) náluk történő újragyártását! Egyuttal felajánlotta, hogy rövid időn megterveztet az Ikarus 31xxx- hez hasonló, de egyszerübb - a Cs.A. D 420 alvázára épített 8,5 m-s autóbuszt. A teljes gyári dokumentáció az "ÁMG - 407", illetve a (finomító módosítások után is), az "ÁMG- 407;-illetve a-408 BÁNYÁSZBUSZ"típusnevet kapta! Az ÁMG - 407; - 408 típuspárból 1959 és -'61 között összesen 309 db autóbusz kerölt gyártásra!

    VálaszTörlés
  5. Gyerekkoromban a hatvanas évek legelején még utaztam vele Szombathelyen. nem szerettem, mert nagyon magasan volt az ablak, és nem láttam ki belőle!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is utaztam vele a 60 - as években.

      Törlés