Az 1960-as évek elején fejlesztették ki. Funkciójában és elrendezésében a szovjet BRDM–2 felderítő harcjárművet követi, a jármű azonban önálló konstrukció. A hajtáslánc a Csepel D–344 tehergépkocsiból származik. Sorozatgyártása 1963-ban kezdődött Győrben, a Magyar Vagon- és Gépgyárban. A gyártás 1979-es befejezéséig 2300 db készült belőle. Ebből 335 darabot a Magyar Néphadsereg állított szolgálatba. Magyarországon a határőrség és a rendőrség is alkalmazta. Jelentős mennyiségben exportálták. 1576 darab és Csehszlovákiába és Lengyelországba került. A Csehszlovák Hadseregben OT–65-ös típusjelzéssel volt rendszeresítve.
Harctéri alkalmazás | |
Alkalmazó országok | Magyarország, Lengyelország, NDK, Csehszlovákia |
Gyártó | Magyar Vagon- és Gépgyár |
Gyártási időszak | 1963–1979 |
Gyártási darabszám | 2300 |
Általános tulajdonságok | |
Személyzet | 2+4 fő |
Hosszúság | 6 m |
Szélesség | 2,35 m |
Magasság | 1,9 m |
Tömeg | 6200 kg |
Műszaki adatok | |
Motor | Csepel D 414.44 dízelmotor |
Teljesítmény | 100 LE |
Sebesség | 87 km/h |
Több rendeltetéssel épített harcjármű! Felderító, hiradó-futár, vegyi-, sugárfelderítö..stb. Sajnos a páncélvédettsége nem volt túl erős, de jó manőverezőképessége ezt kicsit pótolta, a hajtóműve eredetileg a MAN Dizelre lett tervezve! Így is mindenűtt elment jó kezekben! A kor szinvonalának megfelelt, bár a szóbajöhető éllenség igencsak kiváló és nagy mennyiségű páncéltörővel rendelkezett!!
VálaszTörlésKét évig voltam a soförje egy ilyenek 75-77 Szombathely felderítő század!!!
VálaszTörlésKiskőrösön a vegyvédelmiseknek is volt egy marékkal belőlük '92-ben.
VálaszTörlésVolt nekik már '75ben is
TörlésNekunk Is ilyen volt s katonasagnal csehszlovakiaba a vegyvedelmiseknel
VálaszTörlés85tol 87 ig hajtottam eggyet ercsiben én szerettem jó volt vízi átkelés után sosem volt fék
VálaszTörlés4 volt Ercsiben
TörlésÉn Ujdörögdön a felderítő zászlóajnál voltam és ezen voltam 1969 ben golyószórós !!!
VálaszTörlésÉn is akkor és ott voltam golyószoros 69-ben
TörlésMindíg rá csodálkoztam
VálaszTörlésha a reptéren láttam!
Ez a "vizicsibe" egygyszer majdnem elgyúrt!
Hatvannagygomboson is voltak VV század felderítő egysége... 18 hónapig voltam személyzete...
VálaszTörlésMN2826 csongrád, 1981-83-ig. 2 db volt 1 aktív 1 M zárolt. Felderítő távírász voltam rajta. Sok probléma volt a vízállóságával, terepen a mankókerekek se segítettek sokat. Nehéz volt a motorhoz képest!
VálaszTörlés1973-75javitottam zeg
VálaszTörlésCélpont funkcióval is rendelkezett!
VálaszTörlés1966-67-ben voltam Verpeléten felderítő szakaszparancsnok, nekünk is ez volt. Nagyon jó szolgálatot tett terepen és vízi átkelésnél.
VálaszTörlés