2023. február 5., vasárnap

AZ URAL MOTORKERÉKPÁROK TÖRTÉNETE / Folytatás a posztban

 

 Az 1930-as években a szovjet katonai vezetők elhatározták, hogy a német hadsereg BMW R-71 típusú oldalkocsis motorkerékpárját tekintik alapmodellnek a hadseregük felszereléséhez. Ezért közvetítőiken keresztül Svédországból öt darab BMW motorkerékpárt vásároltak. Szakembereik segítségével szétszedték és elemezték a motorkerékpárok összes darabját. Az alkatrészek kémiai összetételét, a felületek kidolgozását, a megmunkálás pontosságát. Az eredmények birtokában úgy döntöttek, hogy ezt a motorkerékpárt fogják gyártani az elektronikus rendszer kivételével. (Az elektronikai iparban azóta japán és amerikai cégek is előszeretettel alkalmazzák ezt az azóta benchmarkingnak nevezett legális termékfejlesztési eljárást.)
 A világ első URAL motorkerékpár típusa az M-72 nevet kapta és a tömeggyártás dokumentációjának elkészülte után 1941. év tavaszán megkezdődött a tömeggyártás. A moszkvai gyár háborús fenyegetettsége miatt 1941. novemberében 30 fokos hidegben a motorgyárat a védett URAL hegységbe IRBIT városba helyezték át. Irbitben egy sörfőzdébe került a motorkerékpár gyártás, ahol kettő lánctalpas traktoron kívül és mindössze hat darab szerszámgépen kívül más eszköz nem állt rendelkezésre. A második világháború alatt összesen “csupán” 9 799 darab motorkerékpár készült, de 1950-ben már évi harmincezret gyártottak.

 Az évek során több új típus került a belső piacra így az M-72, M-61, M-62, M-63, Cross-650… Az 1970-es évekre tehető a nem KGST országokba történő export kezdete, majd 1980-tól rendszeresen gyártottak Olaszországba, Svédországba, Hollandiába, Chilébe, Venezuelába, Kolumbiába, Argentínába és más országokba egyaránt.A nyolcvanas évekig gyártott URAL motorkerékpárok darabszáma 3, 2 millióra tehető.
 Az évek során több új típus került a belső piacra így az M-72, M-61, M-62, M-63, Cross-650… Az 1970-es évekre tehető a nem KGST országokba történő export kezdete, majd 1980-tól rendszeresen gyártottak Olaszországba, Svédországba, Hollandiába, Chilébe, Venezuelába, Kolumbiába, Argentínába és más országokba egyaránt.A nyolcvanas évekig gyártott URAL motorkerékpárok darabszáma 3, 2 millióra tehető.
A rendszerváltozás után 1992-ben magánkézbe került az Ibit Motorkerékpárgyár és kezdetét vette a hagyomány újjáélesztése, korszerű technológiai és gyártási módszerek felhasználásával. 1990-es évek végén kezdődött meg az Amerikai Egyesült Államokba irányuló export. Jelenleg az Európai Unió tagállamaiban forgalmazzák, de ezen kívül Dél-Amerika, Afrika számos országában, sőt Japánban is. Az URAL motorkerékpárok ma már nagy számban futnak, több mint 20 ország útjain. Az URAL termékek megfelelnek mind az amerikai (EPA/DOT) mind az európai (EEC) követelmények szigorú előírásainak. Nagyteljesítményű motor, kitűnő menetteljesítmény, könnyű szerelhetőség – ezek az alapvető tulajdonságok teszik minden körülmények és klíma-viszonyok között megfelelővé az URAL motorkerékpárokat.

5 megjegyzés:

  1. 1969-ben voltam katona Bcsabán a Nagy Sándor laktanyában. Volt egy db Ural, többször jártam vele többek között táv vezetési gyakorlaton. Eléggé lepusztult volt szegénykém !

    VálaszTörlés
  2. Budapesten katonaság, honvédség leselejtezett ilyen IMZ M72-es M61, M62. BÁV Bizományi Áruházban kellett megvásárolni. 1975-1977 ben vettem oldalkocsis kivitelben. Egy-két hónap alatt felújítottuk. Irány a vizsga hely, utánna Hungária krt rendörség a forgalmi rendszámért. IGAZI FILING VOLT ILYEN VEZETNI……

    VálaszTörlés
  3. Én úgy tudom, hogy az Ural 750cc! Ebben a kategóriában, csak a Zündapp gyártott motorokat a frontra! Igaz, a BMW védőszárnyai alatt! A BMW 650cc motorokat gyártott! Lásd: cv2 kacsa, Dnyeper! Mivel, Németország nem állt abban a helyzetben, hogy pereskedjen, ebben a kategóriákban, nem gyártott tovább motorokat!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kicsit nézz utána pl. a BMW R75 katonai motorkerékpárnak. A kacsának meg ehhez semmi köze sincs.

      Törlés