2022. augusztus 29., hétfő

AZ 1987-ES NAGY HAVAZÁS / Folytatás a posztban

Manapság már néhány centiméter frissen hullott hó is képes megbénítani a főváros életét ‒ nem ritkán a fél országot ‒, és órákon belül kaotikus helyzetet teremt a közlekedésben. Éppen ezért érdemes nosztalgiázni egy kicsit ‒ különösen a legfrissebb időjárási előrejelzés tükrében ‒, és feleleveníteni az 1987-es nagy havazást, amelyre még én is emlékszem, pedig akkor csak három és fél éves voltam.
20130112_illusztracio_1.jpg
Budapest, 1987. január 12. Az utcai hőmérő -17 Celsius-fokot mutat a 30-50 cm-es hóval betakart Marx (1990-től Nyugati) téren. Jobbra a Nyugati pályaudvar épületének a részlete. Fotó: Baric Imre, MTI

A tankkal kiszállított kenyér, a bezárt iskolák, a megbénult közlekedés és a totális káosz ellenére, vagy éppen ezek miatt az 1986-87-es „utolsó igazi télre” szinte mindenki édes-bús nosztalgiával emlékszik, függetlenül attól, hogy óvodás volt vagy már felnőtt ‒ ebben alighanem egyet lehet érteni az Ilyen volt a Mesetél című ‒ látványos korabeli MTI-fotókkal illusztrált ‒ riport szerzőjével.
Mint az Időkép összefoglalójából kiderül, azokban a napokban az észak-északnyugat felől beözönlő hideg és a dél-délkelet felől beáramló enyhe levegő keveredése gyakorlatilag egy önálló kis ciklont hozott létre a Kárpát-medence felett. 1987. január 10-én este már szinte az egész országra kiterjedt a havazás, amely megszakítás nélkül folytatódott is ‒ három napon keresztül. A sarkvidéki hideg levegő betörését heves szélviharok kísérték, a széllökések sebessége átlagosan 60-80 km/óra volt, de a Kisalföldön 100 km/órát meghaladó lökéseket is mértek. Az erős szél országszerte hatalmas hóakadályokat épített, és heves hófúvások is nehezítették a közlekedést. Január 12-én reggelre az ország túlnyomó részét már 20-40 cm-es, a magasabban fekvő területeket ennél is vastagabb hótakaró borította. Eközben évszázados hidegrekordok dőltek meg, Budapesten például kora délutánra is csak -16,7 Celsius-fokig emelkedett a hőmérők higanyszála.
Magyarország szinte összeomlott, az utcákon és az utakon alig lehetett közlekedni. „Kétméteres hótorlaszok is előfordultak, az M7-es autópálya járhatatlan hósivataggá változott. Székesfehérvár elzáródott a külvilágtól, és országszerte több száz település vált megközelíthetetlenné. A falvak, városok egy része áram nélkül maradt, sok helyen nem volt elég tüzelő, az alapvető élelmiszerek is nehezen jutottak el a lakókhoz. Az iskolákban szünetet rendeltek el” ‒ tudósított a korabeli tévéhíradó, alapos okkal ajánlva, hogy nemcsak a járhatatlanná vált egész Dunántúlon (!), hanem az ország többi részén is lehetőleg mindenki maradjon otthon... A többnapos országos havazást követően, január 16-án a hegyvidékeken 50-77 cm közötti, míg a síkságokon átlagosan 20-50 cm közötti hótakarót mértek minden idők egyik legkeményebb telén.
Bár az előttünk álló héten ekkora „égi áldás” szerencsére nem várható, azért nem árt készenlétben tartani a hólapátokat…

20130112_illusztracio_2.jpg
Budapest, 1987. január 15. Gyalogosok a Ferenc körúton egy gyalogátkelőn, embermagasságig érő hótorlaszok között kelnek át a körúton. Fotó: Pintér Márta, MTI

20130112_illusztracio_3.jpg
Budapest, 1987. január 12. 30-50 cm-es hó fedi a főváros egyik főútját, szélén egy Skoda személygépkocsi parkol félig behavazva. Fotó: Baric Imre, MTI

20130112_illusztracio_4.jpg
Budapest, 1987. január 12. A napok óta tartó rendkívüli havazás igencsak próbára teszi a főváros mintegy kétmillió lakosát is. Budapest útjait 30-50 cm-es hó fedi, többnyire csak a főbb útvonalak járhatók, a bekötőutakon vastag hólepel áll, a gépkocsik többsége is a hó fogságába került. Gépek és emberek teljes erővel dolgoznak az utak megtisztításán. Fotó: Kleb Attila, MTI

20130112_illusztracio_5.jpg
Budapest, 1987. január 14. Egy férfi havat lapátol az utcán hajnalban. Az intenzív havazás miatt az utcán parkoló autókat belepte a hó, a kenyérellátás akadozik. Fotó: Pataki Gábor, MTI

20130112_illusztracio_6.jpg
Zirc, 1987. január 14. Hómaróval tisztítják a Mór és Zirc közötti utat. A megyében az utak többségét méteres hófalak szegélyezik, így gyakran egy nyomsávra szűkülnek az utak. Fotó: Arany Gábor, MTI

20130112_illusztracio_8.jpg
Székesfehérvár, 1987. január 14. Hét busz és számos személyautó vesztegelt a 62-es főúton, Fehérvár határában, többen fagyásos sérüléseket szenvedtek. Délután 400 embert ‒ elakadt buszok, autók utasait ‒ kellett kimenteni a hó fogságából. Fotó: Fejér Megyei Hírlap

20130112_illusztracio_7.jpg
1987. január 13. Honvédségi jármű segít Borsod megyében a hóban elakadt járművek kiszabadításában. Az előtérben egy VT-55 „Kisbika” csörlős harckocsimentő készül a munkához, a háttérben egy BM Volvo homlokrakodó menti az árokba csúszott munkagépet. Fotó: Kozma István, MTI

„KIS SZÍNES” A MESETÉLRŐL

Ezen összeállítás folytatásaként 2017-ben szubjektív sajtószemlét készítettem az Országos Széchényi Könyvtártól már korábban másolatban megrendelt, éppen 30 évvel ezelőtti napilapokból Perlaki Zsuzsanna Éva segítségével. Képaláírásoknak nem feltétlenül a legfontosabb híreket, sokkal inkább „kis színes” jellegű, érdekes, emberközeli és az akkori viszonyokra más szempontból is jellemző idézeteket választottunk a korabeli újságoldalakról. Érdemes az alábbi címlapra kattintani!

20170111_illusztracio_1.jpg

 

24 megjegyzés:

  1. Székesfehérvárról helikopter vitte a beteget a kórházba Budapestre. Az én kocsim nem látszott ki a hóból. De dolgozni mentem, mert villany nélkül akkor sem keresett élni

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Budapesti Húsipari Válalatnál egy hétig bent aludtunk, hogy el lássuk Budapestet élelmiszerel

      Törlés
  2. Én is dolgozni mentem, s gyalog, mert a buszok Debrecenben is elakadtak. Ha találtam egy telefonfülkét beszóltam, hogy éppen hol járok. Akkor a Vegyipari Szakközépiskolában tanítottam, s a Szabadságtelepen éltünk. Nem semmi tél volt akkor.

    VálaszTörlés
  3. Öt éves falusi kislányként bele ragadtam az akkor fülemig érő hóba, egy középkorú falusi asszony segített ki onnan és vitt haza, mert kb.20m-re voltam az otthonomtól. Azóta minden évben az első hóeséskor eszembe jut és hálás szívvel gondolok rá!

    VálaszTörlés
  4. EMLÉKSZEM EKKOR SZEDTÉK KI A MANDULÁMAT ÉS NAPPAL IS 20.25 FOKOS HIDEG VOLT A LÁNYOM EKKOR VOLT 5 ÉVES

    VálaszTörlés
  5. Egyszerüen csak imádtam. Egy igazán gyönyörű időszak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is imádtam! Igazán tél volt! 13 éves voltam.

      Törlés
  6. Akkor szereltem először az IFÁN hóláncot !(Nagykanizsa)

    VálaszTörlés
  7. Gyalog mentem a Moszkva tértől a Szt.JNos Kórházig, ahol Édeyapam haldoklott!🤧

    VálaszTörlés
  8. Azon a télen a férjem katona volt én 2 kisgyerekkel 3db széncédulával nem jutottam szénhez mert nem tudták kihozni! Mínusz 25-27 fokban nem volt kellemes, szerencsére a szomszéd tudott adni tüzelőt mikor sikerült kihozatni a szenet a szomszéd udvarára öntettem 2 kocsival .Mai napig nem felejtem és hálás vagyok nekik hogy kisegítettek!🥰

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. NAGYON KEDVES EMBEREK VOLTAK MÉG AKKORIBAN, MA MEGFAGYHATNÁTOK,,,,

      Törlés
  9. akkor fagyott le majdnem a fülem,de bementünk dolgozni,teát főztünk a 62-ről behúzkodott autók utasainak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az én fülem is lehámlott kicsit . 🙂

      Törlés
    2. ...az enyém is !

      Törlés
  10. A Volánnál voltam sofőr a teherkocsikat nem engedték fuvarba.

    VálaszTörlés
  11. Akkor fagyott meg a bal lábam ujjai, ami a mai napig januárban rettentően kisebesedik, pedig csak 18 éves voltam. Reggel 5- től délután 6-ra értem haza. Szentendréről a Batthyányi térig értem, és vissza, így a suliba sem tudtunk beérni. Egy hétig otthon voltunk.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rómairól Népstadionig 4 óra.... közben halálfélelem a 2 éves fiammal a nyakamban... Nem semmi volt. 😳

      Törlés
  12. Autómentős voltam,három napig megállás nélkül dolgoztam...

    VálaszTörlés
  13. Akkor volt, hogy 2 fogaskerekű összeütközött, és mindkét jármű vezetője meghalt. Egyikük Mártika az én szomszédom volt

    VálaszTörlés
  14. Akkor tanultam vezetni! Az első napom volt amikor leesett ez a hatalmas hó! A tanfolyamot végig hóban vezettem le. :D A vizsga napján olvadt el. Azóta se félek a téli vezetéstől! :D :D :D

    VálaszTörlés
  15. A Sport moziból már gyalog mentünk haza az Örs vezér térre. Nekem varázslatos volt 10 évesen…

    VálaszTörlés
  16. Ítélet idő volt !

    VálaszTörlés