2022. augusztus 9., kedd

DANUVIA DV-125, 123 cm3, 1959 / Folytatás a posztban

 


A NYOLCVANAS ÉVEK ELEJÉN A DANUVIA TELJESEN ÉRTÉKTELENNÉ VÁLT, EKKOR MINDENKI PEREGYES EMZÉRE VÁGYOTT.MA MÁR MÁSKÉNT VAN. HOL VAN EGY SIMA 250-ES MZ EGY GYÖNYÖRŰ DANUVIÁHOZ KÉPEST?

 A Csepel 125T valamint a D-Csepel (D=Danuvia) szinte a legjobb magyar motorkerékpárunk volt. A Csepeli gyár 1955-ben adta át a 125-ös motorok gyártását a Danuvia Szerszám és Készülék Gyárnak. A zuglói üzem nem titkolt profilja a fegyvergyártás volt, de a kommunista könnyűipar sokoldalúságát az ébresztő óra gyártás mellett a motorkerékpár szerelés is bizonyította.
 A kor haladtával és gondolom felsőbb utasításra, úgy érezték a klasszikus forma frissítésre érett, ezért a fontosabb fődarabok megtartásával új ruhába öltöztették, és 1957-ben megkezdték a DV 125-ös sorozat gyártását. A frissítés nem volt valami szerencsés, mert harminc kiló súlynövekedéssel járt, amit a régi Csepelből örökölt meghajtás igen nehezményezett. A kuplung hamar leégett, a motor nagyon melegedett. 
 A gyenge minőségű alkatrészek miatt - ami jellemző volt az összes akkori magyar motorkerékpárra - sűrűn adódtak meghibásodások. Az eredetileg 4,5 lóerős D-Csepel blokkból 6 Lóerőt csikartak ki, amit a nem kellően hőkezelt alkatrészek nem bírtak. Gyakori volt a motor megragadása, a csapágyak széthullása. A fejlesztés nem állt meg, de a sok prototípus közül egy sem került sorozatgyártásra. 
 Egyedüli látványos fejlesztést 1963-ban az ülés magasságának csökkentését, és az eredeti két színes - piros és fekete- színpaletta harmadik, vidám szürke színnel történő kiegészítését érintette. A külföldi import a minőségi problémák miatt nem hozta meg a hozzá fűzött reményeket, de a végső döfést 1966-ban a magyar motorkerékpár gyártás beszüntetése jelentette. Tizenkét évig tartó gyártás alatt körülbelül 150-160 ezer Danuvia készült. 



9 megjegyzés:

  1. Az első motorom , 1968-ban egy ilyen de lehajtott , megkínzott Danuvia volt . Bütykölgettem , javítgattam de már alkatrészre volt hogy hónapokat kellett várni . Fiatal lévén motorozni akartam . Új motorra váltottam . Ha lenne valahol elfekvő , szívesen bütykölgetném újra .

    VálaszTörlés
  2. Nekem volt 62 es kiadású fekete szinben alacsonyabb űléssel, fiatal voltam szerettem hajtani a lehetőségekhez mérten de a fent emlitett hibák sorozata :,melegedés csapágytörés STB nen jelenkezdtek, korszaknak megfelelően anyira nem számitott rossz motornak!!!!!!

    VálaszTörlés
  3. 68 ba ugyan ilyen fekete volt alacsony ulessel

    VálaszTörlés
  4. Nekem Csepel volt,de szerintem ugyan az a motor volt benne. Nagyon régen volt,és 500 Ft ért vettem egy utcabeli öreg úrtól. Két ülése volt,magasságában eltolva egymástól. Szív alakú,bőr borítású. 14 éves voltam,és teljesen tudatlan a működését illetően. Kifogyott a benzin,és loptam Apám 1972 es Zsiguliából. Persze nem tettem hozzá olajat 🙃. Vége lett,és a határból toltuk vissza,kb 3km-t.
    Most így,ha meg lenne, eltudnék vele szórakozni.

    VálaszTörlés
  5. Nekem most is van egy 1959- es motorom és egy 1962-is.Mindkettő restaruált!!!

    VálaszTörlés
  6. Nem 1966-ban szűnt meg a magyar motorkerékpár gyártás!

    VálaszTörlés
  7. A hatvanas évek végén ilyennel vizsgáztam az árpád hid lábánál.Jó kis gépek voltak,vehettem volna belöle,de inkább egy 350-es Jawa-t vettem kosárba.Feljavítottam és nagyon jól jártam vele.üdv.

    VálaszTörlés
  8. Szerintem a képen látható motor kipufogója nem eredeti!Az első motorokon még szétszedhető kipufogó volt,hátulról belenézve több fúrat volt látható,középen a szerelőcsavarral.

    VálaszTörlés
  9. " A Csepel 125T valamint a D-Csepel (D=Danuvia) szinte a legjobb magyar motorkerékpárunk volt." Kac, kac, kac!

    VálaszTörlés