2022. július 29., péntek

Dongó segédmotor a Székesfehérvári Vadásztölténygyárból

 


Dongó nevű segédmotort a Székesfehérvári Vadásztölténygyár gyártotta 1955-től 1957-ig.


TÖRTÉNETE

A Székesfehérvári Vadásztölténygyár 1949-ben vált önálló gyárrá, felügyeletét pedig a Nehézipari Központ látta el. A Vadásztölténygyár ebben az időszakban kapta azt a feladatot, hogy egy viszonylag egyszerű szerkezetű, alacsony fogyasztású, könnyen biciklikre szerelhető segédmotort gyártson. A Dongó nem önálló konstrukció volt, a mérnökök az olasz Gilera Mosquito segédmotorjától vettek át „ötleteket”, a porlasztó viszont teljesen magyar fejlesztés volt, de egyes vélemények szerint ez nem vált éppen előnyére.
1954-ben már legyártották az első néhány Dongót, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, s még abban az évben megkezdődött a gyártás. A Dongó induló ára 1480 forint volt, a Keravillban is árulták. A felszerelés viszonylag egyszerű volt, a kis motort azonban a vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen. Ez utóbbi azt a célt szolgálta, hogy az igazolólap birtokában így már benzinjegyet is kaphatott a Dongó tulajdonosa.
Az 1 hengeres, 2 ütemű segédmotort biciklire lehetett felszerelni (a pedáltengely alá), mely egy dörzskeréken keresztül a hátsó kereket hajtotta, az emelkedőnél azonban már lábhajtással kellett besegíteni.
A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 60 ezer darab készült a Dongó segédmotorból.


7 megjegyzés:

  1. Anno életem első motorja egy ilyen a pedálok alá szerelt dörzskerék meghajtású Dongó volt. Valóban egyszerű és praktikus találmány. Igazából arra kellett vigyázni, hogy a hátsókerék küllői feszesek legyenek, mert lazán fűzött kerékbe igen hamar csinált imbolygást. Később a dörzskerék bordái halványultak el, majd a lendkerék belső oldalára szerelt ferdefogazású u.n. fiber kerék fogai koptak meg. Szerencsére lehetett kapni hozzá alkatrészeket. Ezen tanultam meg a motorszerelést. Nekem kedves emlékeim fűződnek a konstrukcióhoz.

    VálaszTörlés
  2. Édesapámnak is voltA Berva és a Paonlóan gyenge mü.szaki konstrukció volt

    VálaszTörlés
  3. Nekem is volt!Benzinjegyre nem emlékszem!

    VálaszTörlés
  4. Ilyen is volt Édesapámnak.Egy müszakilag 0 tárgy.

    VálaszTörlés
  5. Barátom édesapjának volt az 50--es évek végén. Kamasz gyereknek nagy élvény volt, hogy nem kell hajtani és mégis megy a bicikli! Akkor csapott meg a benzin szaga!

    VálaszTörlés
  6. Nekem is volt még 1968-ban egy ilyen dongóm! 16-éves voltam, és egy rakás méh telepre leadott dongóból raktam össze egy darabot magamnak. Jól működött, alig fogyasztott, én kedveltem, sokáig megvolt.PÓSI BÁCSI

    VálaszTörlés
  7. Nagybáttyámnak volt, nagyon nagyon örültem,ha néha megkaptam.

    VálaszTörlés