2022. március 30., szerda

De mi az a "Hopszázás", és miért volt tilos?

 

Az emberek mindig szerettek mulatni, és a fiatalság mindig is kicsit bolondosabb táncokkal szórakoztatta magát, mint az előző generációk.
Minden korban voltak olyan táncok, amik kiverték a biztosítékot, és megpróbálták tiltani. Ilyen volt egykoron a Hopszázás is, ami valójában nem csak egy tánc, hanem  egy táncelem is.  
Eredetileg hopszpolka volt a neve, német néptánc, és hogy miért hopsz?
Mert ugrós, forgós tánc. A lányokat ugráltatják, emelgetik, forgatják a férfiak. Ez bizony a 1800-as évek végén Magyarországon is ismert tánc volt, a paraszti mulatságokban szívesen járták. Egy gond volt vele, túl sokat mutatott a lányokból. Ekkoriban - még főleg nyáron -  nem feltétlenül hordtak bugyogót faluhelyen a hajadonok, persze alsószoknya volt, de hát ilyen forgós,pörgős,ugrós táncoknál az nem sokat takart. 
A városi emberek inkább az 1920-as években ismerkedtek meg vele, akkor mutatták be Szirmay Albert operettjét, a Mágnás Miskát, melyben ez a tánc is szerepel. Ebben az időben már általános volt ama bizonyos női fehérnemű viselése, ennek ellenére még nem szívlelték a teljes comb, kivillanását tánc alatt, sőt vannak olyan pillanatok forgás közben, amikor a szoknya semmit nem takar. 
Nem csoda, ha a harmincas években és előtte erkölcstelennek tartották ezt a táncot, hisz a század elején még hosszú ruhában jártak a nők, és az is nagy csoda volt, ha a boka villant... 
 Az 1949-ben készült film Mészáros Ági és Gábor Miklós főszereplésével pedig még nagyobb népszerűséget szerzett a táncnak, táncelemnek.  De inkább a falusiak körében, és főleg búcsúkban járták. 

Több ezer kilométer hidegben

 

























Súlyos fagyok és hatalmas mennyiségű hó kíséri a téli szezonot oroszország északi részein. De a ZIL üzem által gyártott modern autók lehetővé teszik ...1965 .






A szocializmus kemény motorosai

 Ha körbenézünk a városokban, rengeteg motorost, robogóst látunk. Két álló kocsisor között kacsáznak az élre, hogy a zöld jelzésnél elsőként lőhessenek ki. A motoros közlekedésnek nem ez az első hulláma, már az ötvenes évektől kezdve népszerű közlekedési formának számított. Sokáig szinte az egyetlen gyors és költséghatékony lehetősége volt a nagyobb városi távolságok megtételének, főleg amíg magánszemély nem nagyon juthatott gépkocsihoz. Ahogy bővült a gépjárműpark, a motor visszaszorult a kerékpározás utáni, de az autózás előtti, egyfajta köztes állapotba.


A motorizáció által szorongatott városok azonban ismét levegőhöz, térhez szeretnének jutni. Az autózás kezdeti előnye, a gyors összeköttetés két hely között, ilyen nagy számú gépkocsival már nagyon ritkán érvényesülhet. Visszatértek a kerékpárok, és velük a nagy tesók, a mopedek, robogók, motorkerékpárok.

A halálba menekült a Delta legendás műsorvezetője


Lénárd Judit, a Delta című magyar ismeretterjesztő tévéműsor első műsorvezetője 50 éve ezen a napon, június 2-án halt meg. Önkezével vetett véget az életének, a tragikus eset 1970-ben mélyen megrázta az ország közvéleményét.
A legendás bemondónő mindössze 42 esztendős volt, de azt senki nem tudta a népszerű műsorvezetőről, hogy gyógyíthatatlan beteg. betegsége miatt döntött úgy, hogy véget vet életének, mielőtt a kór teljesen elhatalmasodik rajta.
Lénárd Juditra 1964-ben bízták az akkor induló vezetését, 1967-ben a Kapcsoljuk című irodalmi műsor háziasszonya lett, de láthatták a Képzőbűvészet című műsorban is, Rodolfóval .


2022. március 18., péntek

Pannónia T5 - 1971











 


Pannónia T5 1964-ben mutatkozott be, erősebb motor, egyenes fejű küllő jellemzi ezt a típust, utóbbit a kisebb méretű kerákagy-fékdob konstrukció tette lehetővé.
Gyártási adatok
GyártóCsepeli Motorkerékpárgyár
Gyártás helyeMagyarország, Budapest, Csepel
Gyártás éve1964-1975
Kategóriatúramotor
A(z) modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Hossz2100 mm
Szélesség680 mm
Magasság980 mm
Tömeg143 kg
Tengelytáv1380 mm
Üzemanyagbenzin
Üzemanyagtartály18 liter (4 liter tartalék)
Teljesítmény
Motor247 cm3
Felépítés1 hengeres, 2 ütemű (Furatxlöket 68x68 mm), keverékolajozás (1/20 arány)
Váltó4 fokozatú (lábbal kapcsolható)
Teljesítmény15 LE (5250 f/min)
Átlagfogyasztás4,2 liter (70km/h sebesség mellett)
Max. sebesség110 km/h
 

Škoda 100 a 110R. és a ŠKODA Rapid




























A kocsi nagyjából egy időben jelent meg az 1101-es Zsigulival, így közvetlenül annak az ellenfelének minősült. De az első kockás Moszkvicsok is akkortájt voltak „menők”. Az S100 műszakilag szinte mindent átvett az 1000MB-től, apróbb hangolások történtek csak. Két motorral 1,0 literes, és 1,1 literes motorokkal készült (természetesen a klasszikus OHV, amit a Skoda makacsul őrzött a VW éra alatt is, hisz még a Fabiában is benne volt). Igazából két különleges verzió született. Az egyik, a Skoda Motorsport által fejlesztett 120 Rally, a maga zöld színével, és fekete csomagtartójával. A versenyekre készült kocsiban debütált a később klasszikussá vált 120-as motor (itt 110 lóerővel) , és itt tették először a kocsi orrába a hűtőt. A másik jelentősebb verzió, a hangzatos nevű S110 R Coupé volt.

A kicsit porschés vonalú autó ablakkeret nélküli ajtókkal rendelkezett, műbőr sportüléssel, lyuggatott kétküllős sportkormánnyal, és sok műszerrel ellátott sportos műszerfallal készült. Motorja 52 lóerős volt (a Ford Capri hetvenes évekbeli alapmodellje is ennyit tudott), egyedi hengerfejet, duplatorkos Jikov karburátort, egyedi kipufogó leömlőket kapott. Versenyváltozata, a 130RS évtizedekig volt fogalom a rali, és pálya versenyeken. Csak mini Lancia Stratosnak hívták. Széles sárvédői, orrhűtője, annak idején fantasztikusnak számító 100 feletti lóereje tette sikeressé. A vezethetősége a középmotoros Stratoshoz hasonlóan kiváló képességű versenyzőt kívánt.

De a Zsiguli sikere hamar változásra késztette a Skoda gyárat. Elkezdték az új, már orrmotoros utód tervezését. Sajnos a politika, és az anyagi helyzet közbeszólt, és a végén egy szükségmegoldás született. 1976-ban mutatták be az utódot, a 105-120-as szériát. Az új modell egy az egyben az S100-ra épült szerkezetileg. A hűtő előre került, és a motor hengerűrtartalmát növelték, valamint az autósportban szerzett tapasztalatok alapján műszakilag frissítették, az akkor átmenetinek (utolsó farmotoros szériának) tartott típust. A modellsorozatot 1977-ig gyártották, addig 1 079 708 darab Škoda 100, 100L, 110L és 110 LS gördült le az akkor még csehszlovákiai gyár szerelőszalagjairól. A 110R Coupé, az autó nagy sikerére való tekintettel 1980-ig készült a Škoda Kvasiny-i üzemében.