2023. február 5., vasárnap

A Pajtás gőzhajó tragédiája - Amiről a történelemkönyvek nem írnak


Az egycsavaros utasszállító gőzhajó 1918-ban került ki az újpesti Shlick-Nicholson Hajógyárból. Ebből a típusból kilencet építettek, és mindegyiket római számmal jelölték. Ez a hajó a II-es számot kapta.
A második világháború viharaiban, a Markó utca magasságában elsüllyedt. Egy évvel később emelték ki, majd a helyreállítást követően ismét forgalomba állították.
nagykep_1931.jpg
nagykep_1931_2.jpg
1930-as évek

1940-es évek
A II. világháború alatt a balatoni hajókat mind felrobbantották és az ország újjáépítését követő, lassan meginduló turizmus munkástömegeit nem volt mivel kiszolgálni. Ekkor jutott eszébe valakinek, hogy három dunai gőzöst felúsztassanak a hat-hét éve átadott Sió-csatornán. Ezek egyike volt a későbbi Pajtás.
A nagy átalakításon átesett hajó 1950-ben került a Balatoni Hajózási Vállalat tulajdonába, majd 1951-ben áthelyezték a Balatonra, hogy az ott meginduló turisztikai hajózás első hajója legyen. Ekkor kapta a Pajtás nevet is. Az átalakítás azonban nem vált a Pajtás előnyére, ráadásul az alapvető stabilitási követelményeket sem vették figyelembe. A módosításokkal a hajó befogadóképessége 150 főről 200-ra nőtt, aminek egyenes következménye volt a stabilitását romlása.
A Pajtás gőzhajó 1954. május 30-án vasárnap 10.15-kor indult menetrend szerint Siófokról, Balatonfüred érintésével Tihanyba. A füredi kikötés után a hajó 11.30-kor indult el Tihanyba fedélzetén 178 utassal és 6 főnyi személyzettel. Az utasok között rengeteg gyerek is volt, mert sokan gyereknapi ajándékként kapták az utazást.
ptrag24.jpg
A Pajtás megérkezik Balatonfüredre
ptrag25.jpg
balaton_titanic_pajtas_02.jpg
Az indulás előtti pillanatok. Már itt is látszik a zsúfoltság
Amikor Füredet készült elhagyni a hajó, az épp aznap rendezett vitorlásversenyen eldördült a startpisztoly. Mindenki kíváncsi volt a rajtra, ezért az utasok a fedélzet bal oldalán tömörültek, és onnan bámészkodtak. Csakhogy a hajó dőlni kezdett, és ezt észlelve az emberek pánikszerűen rohantak át a hajó jobb oldalára, mire az imbolygó Pajtás jobbra dőlt. Az utasok ezért ismét átszaladtak a baloldalra, a hajó kapitánya, Heisz János pedig megpróbálta ellenkormányozással egyensúlyban tartani, de hiába. A hajó ismét, ezúttal végleg balra dőlt, majd fel is borult.
Hogy valóban így történt, azt máig nem tudni, ugyanis néhány túlélő szerint olyan sokan voltak a hajón, hogy képtelenség lett volna átmenni az egyik oldalról a másikra.
ptrag26.jpg
ptrag27.jpg
A hajó oldalra borulása utáni pillanatok
ptrag31.jpg
A utasok várják a visszaérkező mentőket
ptrag37.jpg
ptrag33.jpg
Itt még javában folyik a mentés és a túlélők utáni kutatás. A hajó oldalán látható a kivágott rész, ahol a bennrekedt utasokat kihúzták
Az utasok rémülten menekültek, a lent rekedt fűtő, Vámosi Gyula azonban megőrizte a hidegvérét. Miközben süllyedt a hajó, a bezúduló vízzel mit sem törődve kiengedte a gőzt a kazánból, hogy megakadályozza a robbanást. Így rengeteg ember életét mentette meg, de ő maga a hullámsírban lelte halálát.
ptrag11.jpg
Vámos Gyula fűtő kinyitotta a kazán vészszelepét megelőzve ezzel a még nagyobb tragédiát. Hősiességéért az életével fizetett
A Balaton ezen a részen nem volt túl mély, így az oldalára dőlt Pajtás félig kiállt a vízből, miután elsüllyedt. Az emberek megpróbáltak az oldalán megkapaszkodni, amíg megérkezik a segítség. Szemtanúk szerint a partról is hallani lehetett az utasok segélykiáltásait.
A vitorlásverseny indulói – amint észrevették a bajt -, azonnal megindultak a gőzhajó felé, és akit csak tudtak, kimentettek a vízből, de így is 23-an vesztek oda, a legfiatalabb áldozat alig volt 7 éves. A sebesültek száma elérte az 56-ot. Még napok múlva is találtak egy iszapba süllyedt áldozatot, akit a hajótest nyomott le a víz aljára.
4pajtas.jpg
ptrag29.jpg
ptrag35.jpg
A vitorlások is segítettek a mentésben
„Orosz katonák is voltak a hajón, és őket meg lehúzta a csizma. Lehetett látni, hogy úsztak, úsztak, aztán egyszer csak lehúzta őket, elsüllyedtek. Egy pólyás baba is úszott a víz felszínén. A pólya fenntartotta” – így emlékezett vissza a történtekre az egyik túlélő, Simonné Zákonyi Tünde, aki a rendszerváltás után kezdeményezte egy emlékmű létrehozását, sőt, számos túlélőt is felkeresett, akik a saját szemszögükből emlékeztek vissza a borzalmas napra.
20090514bft4.jpg
Az akkor hat éves óvodás füredi Szoboszlay Máriát az édesapja vitte el a Pajtással kirándulni, hogy ne csak bátyjának, Ferencnek legyen meg ez a gyereknapi ajándék az iskolai hajókirándulással. "- Amikor el kezdett billegni a hajó, édesapám engem kidobott a vízből a móló felé, hogy rám ne dőljön a hajó. Ő is kiugrott, próbált utánam úszni, de a fuldoklók lehúzták, még a ruháját is letépték. Én annyira tudtam már úszni, hogy kalimpálva lebegtem a vízen. Mikor végre utolért, már annyira kimerült, hogy mindketten elmerültünk. Egy vitorlás mentett ki bennünket. Édesapámat lefektették a parton, engem meg bevittek a Vitorlásba átöltözni" - mesélte Mária néni, aki még azon a nyáron újra hajózott, és később úszni is rendesen megtanult az apukájától.
szoboszlay_maria-balatontipp-gyorffya.jpg
Szoboszlay Mária a hajókatasztrófa évfordulóján rendezett megemlékezésen
Az akkor 21 éves Halmosi Lajos épp az akkor indult vitorlásversenyt otthagyva sietett segíteni a bajbajutottaknak.
- "A vitorlásversenyen vettem részt kalózommal. A nagyobb hajók már elindultak, mi a mólótól távol, a Tihany felőli vízfelületen cirkáltunk, hogy a rajtlövéskor a lehető legjobb pozícióból tudjunk indulni a két lehorgonyzott bója közötti feltételezett rajtvonalon át. Egyszer csak hatalmas zajra lettünk figyelmesek, és a versenybíró, Dolesch Iván a réztölcsérén át az kiáltotta, hogy felborult egy hajó, menjünk menteni az embereket. Szél igazán nem volt, leeresztettük a vásznat, és inkább lapáttal, meg a víz kimerésére szolgáló mericskével eveztünk, hogy mielőbb odaérjünk."
Azt nem igazán tudja utólag pontosan megbecsülni, hogy mennyi idő alatt értek a hajóhoz. Talán öt perc telhetett el, amire a nem igazán evezésre készült eszközökkel a felborult hajótesten kapaszkodó embereket elérték.
"- Borzalmas kiabálás, jajgatás, sikoltozás fogadott bennünket. Aki a közelünkben volt, mindenki be akart mászni a vitorlásba. Attól lehetett tartani, hogy mi is elsüllyedünk. Köteleket dobtunk ki, hogy abba kapaszkodjanak, meg azt kértünk, hogy maradjanak a vízben, úgy fogják csak a hajó oldalát. Nagyon nehezen tudtuk megértetni magunkat, mert pánikban voltak. Talán 4-5 embert tudtunk egyszerre kivinni. A móló oldalához mentek velük, ahol a partvédőmű kövein álló sétálók segítették ki az embereket."
halmos_lajos-balatontipp-gyorffya.jpg
Halmosi Lajos a megemlékezésen
5pajtas-mentes-bojar-sandor-mti.jpg
A hajótestben rekedt utasok után kutatnak (Bojár Sándor (MTI) fotója)
url2.jpg
ptrag34.jpg
url.jpg
A túlélők kimentése után egy közeli, Beloiannisz nevű motoros hajóval akarták újra "lábra állítani" a Pajtást, ami egyes források szerint többszöri próbálkozás után sem járt sikerrel.
ptrag38.jpg
Napokkal a mentés után a felborult Pajtás visszaállításához érkezik a Beloiannisz nevű hajó
ptrag39.jpg
ptrag40.jpg
A csónakból rendőrök figyelik a gőzös kiemelését
ptrag22.jpg
A hajót végül más módszerrel sikerült kihúzni a vízből
Egyesek látni véltek egy ismeretlen katonatisztet, aki belevetette magát a vízbe, sikerült is valakit a partra vonszolnia, aztán újra visszaúszott, és megint megmentett valakit, majd harmadszor is fordult, de akkor már a saját életet sem tudta megmenteni.
Az államvédelmisek perceken belül a helyszínre értek, de őket nem a mentés érdekelte, mert Rákosi Mátyás teljes hírzárlatot rendelt el. Az egész mólót lezárták, még a rendőröket sem engedték oda, a turisták fényképezőgépeit elkobozták, illetve kihúzgálták a filmtekercseket belőlük, nehogy kiszivárogjon valamilyen kép a történtekről. Persze a hatalmas káoszban nem tudtak mindent felvételt megsemmisíteni, így maradhatott fent ez az anyag is.
Egyes források szerint szemtanúkat megfenyegették, arra utasították őket, hogy senkinek se szóljanak egy szót se. Még a telefonközpontot is az ellenőrzésük alá vonták, nehogy valaki telefonon mesélje el ismerőseinek, mi történt. Visszaemlékezések szerint még Kalász Antal rendőrkapitányt sem engedték a helyszínre, a mólóra csak a vele együtt érkező Bebrics Lajos közlekedési minisztert engedték az ÁVH emberei. A tragédiáról csupán egy szűkszavú, bagatellizáló írás jelenhetett meg a Szabad Nép hasábjain, de ebben is csak 12 halottról és néhány könnyebb sérültről írtak.
A hír szövege így szólt:
„ A Magyar Távirati Iroda közli, hogy Pajtás nevű balatoni csavargőzös 1954. május 30-án, délelőtt 11.45 órakor Balatonfürednél felborult. A hajón a személyzettel együtt 185 ember tartózkodott. A mentési munkálatok a szerencsétlenség után haladéktalanul nagy erővel megindultak. A hajón utazók közül 12 személy: Csomai Antalné, Csomai Piroska, Csernus Ferencné, Wittman Sándor veszprémi lakos, Villányi Mária mözsi, Vituska Mária őcsényi, Ötvös Iván mesterszállási, Bernhárdt Gyuláné pesterzsébeti, Huszti Mária hajdúnánási, Homonnai Imre beregdaróci, özv. Domenic Gyuláné budapesti és Göbölyös László szekszárdi lakos életét vesztette. Többen kisebb sérüléseket szenvedtek. A felborult hajó felemelése, valamint a szerencsétlenség okainak és a felelős személyeknek megállapítása folyamatban van."
Természetesen az nem zárható ki, hogy a hatóságok titkolódzni akartak, de egy más vélemény szerint akkor igazán nem logikus, hogy a Szabad Nép által idézett MTI közleményben a 12 halott nevét és korábbi lakhelyét is megírták. Sokkal valószínűbb, hogy a közlemény kiadásakor ennyi információja volt a tudósítónak. A mentés sokáig elhúzódhatott, hisz ahhoz is sok idő kellett, hogy a hajótest oldalán lángvágóval nyílásokat csináljanak a bennrekedtek közül esetleg még élők kimentésére. A fotók szerint még az esti órákban is folyt a munka a hajón felállított reflektorok fényénél. Azokat holttesteket pedig meg csak napokkal később, a Pajtás felállításakor találhatták meg, akiket a hajótest maga alá temetett.
A kapitányt letartóztatták és társaival együtt, összesen 33 évnyi börtönnel fenyegették. Csakhogy a vízben később megtalálták a hajónaplót, ami bizonyította, hogy a hajó nem volt túlterhelve, és minden szabályszerű volt. A kapitányt 8 hónapnyi előzetes letartóztatás után a legfelsőbb bíróság döntésének értelmében szabadon engedték, ahogy társait is, de a balesetről soha, senkinek, semmilyen körülmények között nem beszélhettek.
A legfontosabb kérdés máig az, mi okozta a balesetet. Lucz Endre, a füredi hajóállomás nyugalmazott vezetője néhány éve leíratta egykori kollégájával, a ma 92 éves Pordán Józseffel az emlékeit. Ezekben a feljegyzésekben  a Beloiannisz akkori kormányosával beszámol azokról a beszélgetésekről is, amiket a baleset után a Pajtás akkori vezetőjével, Heisz Pállal folytatott. Heisz szerint azért következett be a borulás, mert hajó ilyen terheléssel alkalmatlan volt arra a hirtelen fordulásra, amit neki meg kellett volna csinálni az elindulásnál a füredi kikötőben. Korábban ugyanígy feldőlhetett volna, de egyszerűen nem volt ilyen forgalmi helyzetük. Két éven át Badacsonyban és Fonyódon járt a hajóval, de két kikötőben a meder eleve kizárta, hogy ilyen fordulót tegyenek.
A szomorú történetnek van egy nagyon szerencsés momentuma is. A füredi óvodások aznap elsétáltak a kikötőbe, hogy gyereknap alkalmából hajózni menjenek a Pajtással. Az lett a szerencséjük, hogy a hajó vezetője nem engedte fel őket. Azt mondta, olyan sokan vannak már fenn, hogy a végén még megtipornák a gyerekeket. Inkább később elviszi majd őket - ígérte. A gyerekek még ott szomorkodtak a parti büféknél, amikor a hajó felborult. Most hatvanöt-hatvanhat évesek lehetnek azok a fürediek, akik valószínűleg annak köszönhetik életüket, hogy óvodásként nem mehettek el kirándulni 1954. május 30-án a Pajtás gőzössel.
A baleset után Pajtás nevét előbb Siófokra, majd Dömsödre változtatták. Ezután ismét a Dunán szolgált egészen 1987-ig, amikor végleg kivonták a magyar hajózási forgalomból. Jelenleg osztrák tulajdonosa van, a 2002-es hírek szerint motorjachtnak építették át.
itt_mar_az_1956-os_atepitese_utan_siofok_neven_befut_a_fonyodi_kikotobe_1.jpg
Itt már Siófok néven látható, amint az 1956-os átépítése után befut a fonyódi kikötőbe
domsod_1961_1.jpg
A Pajtás "Dömsödként" 1961-ben a Dunán
52348037.jpg
1369213370_nagykep.jpg
Emlékmű a balatonfüredi kikötő közelében
A balatonfüredi Tagore sétányon 1999-ben, a baleset napján adták át Raffay Béla szobrát. A hajóablakot formáló bronz talapzatból egy segélykérő kéz nyúlik az ég felé, emléket állítva a magyar hajózás legsötétebb napjának…
Írta, Hajner Gyula

Egy este a párkányi Középkori Parasztétteremben / Folytatás a posztban

 


Leparasztozzák és lecsürhézik a vendégeket, mégis népszerű a középkori étterem Párkányban
A határ közelében, a szlovákiai Párkányban nyílott Középkori Parasztétterem (Stredoveká Sedliacka Reštaurácia) olyannyira sajátos hangulatú, hogy nem mindenkinek tetszik. Mielőtt néhány kuriózumot megismernénk, kedvcsinálónak nézzék meg a vendéglátóhelyet népszerűsítő rövid videót, amely megadja az alaphangot a folytatáshoz:


Aki belép az étterembe, már a látványtól úgy érzi, mintha más világba csöppent volna. Két csontváz és egy ketrecbe zárt boszorkány figurája fogadja a meglepett vendéget. Amikor aztán megérkezik a pincér, s kedvesen közli, hogy „Helló büdös paraszt, ülj le és zabálj!”, nem mindenki érti a tréfát.Ezért is kommenteltek volt látogatók úgy, hogy ez egy „tapló hely”.Akadt, aki már a bejáratnál visszafordult, a többség azonban nevetéstől könnyezve foglal helyet és szemrevételezi a középkori, korhű dekorációt, a Facebookon pedig büszkén posztolnak a vendégek. Az egység ugyanis igen népszerű!





Fotó: Facebook/Középkori Parasztétterem

Aki felkészülten érkezik, és a Középkori Parasztétterem weboldalán előzetesen tájékozódik, azt nem éri meglepetés, mert tudja, ha letegezik, vagy tenyeres-talpasnak esetleg csürhének nevezik, nem megsérteni akarják, csak a középkori zabatanya hangulatát idézik.
Légy üdvözölve idegen, szerény tanyánkon ízes ételekkel vendégül látunk.





Fotó: Facebook/Középkori Parasztétterem

Mindenféle jó itókával megitatunk. A sör, a bor a pálinka és a tiszta víz torkodat tanyánkon kellemesen nedvesíti. Mivel a középkorba látogattál, ne csodálkozz, ha a pajkos felszolgáló letegez, vagy a csapos lármázva szólongat. Viselkedésük talán durvának tűnik, de hidd el, jó emberek ők. Gondoskodnak róla, hogy üleped puhán nyugodjon, hasad válogatott jókkal megteljék, hogy végül jó pár arannyal könnyebben távozhass.
Ha a vendég kikéri krigli italát, annak felszolgálását sem ússza meg szó nélkül. A pincér minden valószínűséggel odamondja, hogy “nesze neked is itt a lőré, igyad, legalább addig sem jártatod a pofád.”
Ételt – melyek kiadós, fatányéron felszolgált adagok – könnyen választhatunk. Van egy középkori nyelven és mai magyarsággal megfogalmazott változata is minden ételnek, melyből most hármat megismerhetnek.
A sült nyúl középkori leírása így olvasható:
Tapsifülest tepsiben vörösre sütöttem, zabáld paraszt sebtiben, vagy zsíros pofád beverem.
Sült csirkeszárny régiesen:
Hé paraszt! Ha tiknek ropogós szárnyát szopogatnád, harapdálnád, fokhagymától bűzlene a pofád.
Egyik legnépszerűbb ételük, a sült csülök középkori parasztsággal így hangzik:
Csocsám lábát levagdostam, jó pácban megúsztattam. Ropogósra sütöm neked, itt van paraszt nesze egyed!
Ehhez nem is tudunk mit hozzáfűzni! Jó kacagást, jó szórakozást, jó étvágyat, ha bármikor betoppannának a Középkori Parasztétterembe Párkányban.










2023. február 4., szombat

A félelem bére

 

Las Piedras - egy elfeledett város valahol Közép-Amerikában. Különböző okokból a bajkeverők a világ minden tájáról megtalálják ezt a helyet. Két francia, egy olasz és egy német, elvállalnak egy veszélyes küldetést, csakhogy egy kis pénzhez jussanak, és hogy eltűnhessenek ebből a porfészekből. Egy amerikai olajipari társaság megbízza őket, hogy vezessenek el két, folyékony nitroglicerinnel megtöltött teherautót egy ötszáz kilométerrel arrébb található fúrótoronyhoz. A hősök nem haboznak sokáig, és hamarosan nekiindulnak az öngyilkos küldetésnek, amely során a szállítmányuk bármikor felrobbanhat.rendező: Henri-Georges Clouzotíró: Georges Arnaudforgatókönyvíró: Henri-Georges Clouzot Jérôme Géronimizeneszerző: Georges Auricoperatőr: Armand Thirardvágó: Henri Rust Madeleine Gug Etiennette Muse szereplő(k): MarioYves Montand JoCharles Vanel BimbaPeter van Eyck LindaVéra Clouzot LuigiFolco Lulli BernardoLuis De Lima


2023. február 1., szerda

Kisamerika lakóházai , 41 négyzetméteres, komfort nélküli lakásokból állt a vasgyár szakmunkásainak.

 

Hivatalosan Alsóhegysor, a helybeliek azonban kezdettől fogva Kisamerikának hívták Ózdon azt a munkáskolóniát, amely a XIX. század végén épült 41 négyzetméteres, komfort nélküli lakásokból a vasgyár szakmunkásainak.

A gyári munkások egyik kolóniája a nagyamerikai tisztisor szomszédságában kapott helyet.

Kisamerika lakóházai stílusukat tekintve hasonlítanak a tisztségviselők házaira, de természetesen jóval kisebbek és egyszerűbb kialakításúak.

2023. január 30., hétfő

Cigányfilm Film 1978. a Kiskundorozsmai cigánytelep felszámolásáról


 1978 novemberében Kiskundorosmai cigánytelep. Mocsarasfőzdei terület, patkányok, pockok búvóhelyei. Villany, víz, radiátor nincs. Az elemi emberi szükségleteinek kilégésének feltételei hiányoznak. Kiskundorosmai cigánytelep, harminc putri, 400-450 ember lakhelye évtizedek óta. A kiskundorosbeli cigánytelepről előszőr 1972-ben költözött el öt család saját erejéből. Később miután a Községet Szegedhez csatolták, a város tanácsa megkülönböztetett figyelmet szentelt az itt élőknek és 1976-ban határozottan írta elő a telephely megszüntetését. A telep hiteles történetét senki nem ismeri. 90% a Kolompár vezetéknevet viseli a helyiek közül. A Szegedi tánács 1977-ben megkezdte a telep felszámolását. " év alatt 20 családott költöztettek komfortos lakásokba. De a telephely lakóinak száma nem csökent. Nyilatkozik a városi tanács elnöke. A betelepített családokat nem fogadja be a lakosság. A cigánycsaládok szomszédai negatívan nyilatkoznak.De rendes, becsületes cigánycsaldok is vannak. Nyilatkozik Link Mihály a megyei cigánybizottság elnöke. A cigányokat képzetlenségük ellenére alkalmazzák a munkahelyeken.

Alkalmatlan telep, felszámolás. Szájhagyományok a telep kialakulásáról. Hat- hét család szaporodása. Lépcsős megoldás. Halmazszerű lakások. Ki a pokolból. Felkarolni a beilleszkedő családokat.Kolompár Károly, Bányainé Dr. Birkás Mária, Kolompár Antal, Kolompár Mária, Boros Sebestyénné, Petrai Dezsőné, Kovács család, Boldizsár István, Dr. Kozák Istvánné, Mészáros Sándor, Link Mihály, Kolompár Lászlóné, Kolompár Rozália, Götl Mihály, Farkas Gusztáv, Tóth József, Kolompár László, Kolompár Mihály, Kolompár Ilona, Kolompár Julianna

2023. január 29., vasárnap

Konvoj 1978 Teljes film

 


Konvoj (Convoy) egy 1978-ban készült amerikai akciófilm, melynek rendezője Sam Peckinpah, főszereplője pedig Kris KristoffersonAli MacGraw és Ernest Borgnine.

Szereplők

  • Kris Kristofferson – Martin "Gumikacsa" Penwald: Egy korosodó, magánfuvarokat vállaló kamionsofőr, akinek többször meggyűlik baja a törvénnyel.
  • Ali MacGraw – Melissa: Egy fiatal fotós nő, aki beleszeret Gumikacsába.
  • Ernest Borgnine – Lyle "Dirty (Mocsok)" Wallace: Arizona állam utálatos seriffje.
  • Burt Young – Kocaól/Csókmasina: Gumikacsa barátja, aki disznókat szállító kamionjával szeli az utakat.
  • Franklyn Ajaye – Pók Mike: Gumikacsa feketebőrű barátja, aki szintén kamionnal fuvarozik.
  • Madge Sinclair – Feketeözvegy: Egy fekete kamionos nő.
  • Seymour Cassel – Jerry Haskins kormányzó: Új-Mexikó kormányzója.

Történet

Három kamionos szeli át Arizona államot: a Gumikacsa (Kris Kristofferson), Kocaól (Burt Young) és Pók Mike (Franklyn Ajaye). A három férfit először az utakon kapcsolja le és bírságolja meg gyorshajtásért a csak „Mocsoknak” becézett Lyle Wallace seriff (Ernest Borgnine), ám mikor a rend őrzője egy út menti bárban is a társaságba köt, azok leütik, majd a később a helyszínre érkező rendőrökkel is verekedésbe keverednek.

A bunyót végül a kamionosok nyerik, akik ezután elhatározzák: elhagyják az államot, nehogy bíróság elé kerüljenek az ügy miatt. Gumikacsához és két társához még néhány kamionsofőr is csatlakozik, akik segítettek nekik a verekedésben, Gumikacsa pedig elvállalja, hogy egy fiatal fotós nőt, Melissát (Ali MacGraw) elfuvaroz egy darabig. A nő és a férfi között időközben szerelem alakul ki.

Az utazás kezdetén az egyik sofőr, a Feketeözvegy (Madge Sinclair) kamionja felborul, így kénytelen lesz átszállni egy másik kamionba, ám ennél nagyobb gond is akad: „Mocsok” Lyle és emberei a kamionosok nyomába erednek, azonban őket hamar sikerül ártalmatlanná tenni.

Gumikacsáéknak sikerül elérnük Új-Mexikó határát, előtte azonban még több száz kamionsofőr csatlakozik hozzájuk, hatalmas konvojt alkotva. A kamionok hosszú sorát ugyan az itteni hatóságok és Lyle is megpróbálja megállítani, azok azonban minden át utat törnek maguknak, hatalmas hírnevet szerezve ezzel. Időközben Pók Mike értesül arról, hogy várandós felesége néhány napon belül szülni fog, így búcsút vesz társaitól és hazaindul.

Éjszakára a konvojnak Új-Mexikó kormányzója, Jerry Haskins (Seymour Cassel) biztosít menedéket, ahol aludhatnak és fürödhetnek, az ott történő gyűlésen azonban Gumikacsával nem tudnak megegyezésre jutni.

Mikor a Kacsa reggel értesül, hogy Mike barátjukat elfogta, brutálisan megverte, majd börtönbe zárta Lyle Texasban, néhány társával elindul, hogy kiszabadítsa. Az akció sikerül, kamionjaikkal romba döntik a fogdát, a seriffnek azonban megkegyelmeznek és otthagyják.

A konvoj immár Mike-kal indul tovább, ám útjukat hamarosan egy határközeli hídon felállított, a Nemzeti Gárdához tartozó különítmény várja. Gumikacsa búcsút vesz Melissatól, és leszállítja járgányából, majd egyedül nekiindul, hogy áttörje a barikádot. Csakhogy a Lyle vezette katonák szétlövik kamionját, ami sofőrjével együtt, felrobbanva a folyóba zuhan.

A kamionosok és Haskins kormányzó hatalmas temetést rendez Gumikacsa tiszteletére, melyre rengeteg ember gyűlik össze. A megemlékezés közben azonban a konvoj váratlanul elindul, a konvojhoz tartozó, „Utazó Idegenek Egyházát” szállító buszban feltűnik a Gumikacsa, Melissa legnagyobb örömére és a hatóság (főleg Lyle) legnagyobb megrökönyödésére...

Érdekességek

  • A filmben a kamionosok sajátos nyelvezetében a rendőröket "medvének" nevezik.
  • Burt Young (Kocaól/Csókmasina) autóján a "Paulie Hauling" (Paulie Fuvarozás) matrica látható, amelyben a "Paulie" utalás Young másik filmszerepére: A Rocky c. filmben ő játszotta Rocky (Sylvester Stallone) sógorát, Paulie-t.
  • A filmben több fekete MACK RS700L típusú kamiont is használtak (ez volt Gumikacsa járműve), amelyek a motorház jobb oldalán lévő hatalmas légszűrőről különböztethetőek meg: az egyik típuson az ezüstszínű gyűrűk távol helyezkednek el, míg a másikon egymás alatt vannak.
  • Az egyik fekete MACK feltűnik a konvoj egyik ismeretlen tagjaként is, ekkor csak a vezetőfülke teteje látható, vontatmánya pedig egy szürke, dobozos félpótkocsi.
  • A pótkamion a börtönjelenet után is látható, amikor kitolat az összetört épületből: a jármű üzemanyagtartálya az alvázon sokkal kisebb, mint az eredeti kamionnak.
  • A filmet C. W. McCall "Convoy" című, 1976-os dala ihlette, de a dal eredeti szövegét átírták, hogy jobban illeszkedjen a történethez. A film hivatalos ajánlójában az eredeti dal hallható.

Bakik

  • Amikor a sofőrök elhatározzák, hogy Mexikó felé veszik az útjukat, "Pók" Mike kiszabadítása után, Gumikacsa ismét a konvoj élére áll. Ekkor a filmkockákon a kocsija ép, pedig csúnyán megsérült a börtönbe való betörés után. Később, a hidas jelenet előtt ismét az összetört autó látható.
  • Miután Kocaól nekimegy a fagyisnak, leszakad róla a hátsó ajtó, de a következő kameraváltásnál már ott lóg a fagyis kocsi végén.