2023. április 18., kedd

A Vörös Csillag Traktorgyár sártúrói / Folytatás a posztban

 A nevével ellentétben nem csak traktorokat gyártottak a legendás kispesti üzemben, hanem dömpereket és önrakodókat is.

A Hofherr Mátyás és Schrantz János által 1881-ben, Bécsben létrehozott, alapítói nevét viselő mezőgazdasági gépgyár 1900-ban költözött Kispestre. Nem sokkal később egy angol partnernek köszönhetően a Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Gépgyár Művek Rt. (a traktorokon HSCS-nek rövidítették) nevet vette fel. A vállalatot 1948-ban államosították, szocialista utódja a Vörös Csillag Traktorgyár lett.




Közös egységet alkotnak a fődarabok, a mellső futómű rugózását keresztben elhelyezett laprugó köteggel oldották megFORRÁS: RETRO MOBIL

Az első ötéves terv építkezéseihez rengeteg szállítógép kellett, a kispesti üzem mérnökei részben a Csepel D 350 teherautó fődarabjainak felhasználásával, 1950-ben kezdték el egy nagy teherbírású, 5-6 tonnával is mozgékony, jó terepjáró, üzembiztos és olcsón javítható dömper tervezését: az angol dumper és a magyar traktor szóból született a Dutra név. Az első, DR-50 D jelű típus a körülményekhez képest modern felépítésű volt: alvázát gyakorlatilag a motor, a váltó és a rugózatlan hátsóhíd merev egysége alkotta. A 4 méter hosszú, üresen 4,8 tonnás gépet 5,3 literes, 50-60 lóerős, vízhűtéses, D413-as dízel mozgatta, a 3+1 sebességes váltónak szorzóművel előre 6, hátra 2 (terep és országúti) fokozata volt.




Dutra DF – a csővázra feszített vászonfülke alatt nem volt meleg (a képen vászon nélkül), de legalább megvédte a vezetőt a széltől és az esőtől. Műszerfal a kormánytengelyen, de egyes változatoknál a motorsátorra erősítették fel a doboztFORRÁS: RETRO MOBIL

A hátul 24 colos keréktárcsákra szerelt 16 rétegű, tömlős terepguminál a magyar ipar akkor nagyobbat nem gyártott. A dömper különlegessége a függőleges kormánytengely körül 180 fokban, a vezető leszállása nélkül elfordítható ülés volt. A kétirányú vezethetőség - a dupla pedálokkal - gyorsította a munkát, nem kellett tolatni. A vezető egyetlen kar meghúzásával kiüríthette a rugóerő-tárolós elven működő, 3,5 köbméteres, csilleszerű acélputtonyt, ami félköríves mozdulattal szempillantás alatt az ellenkező irányba lendült át. Elindult, majd hirtelen fékezett, ekkor a puttony tehetetlensége folytán visszabillent, kattant a rögzítőretesz, jöhetett a következő forduló.
A Vörös Csillag Traktorgyárban 1954-ben jött létre a Kísérleti Üzem, és a DR-50 jó alap volt a fejlesztésekhez. Az új önrakodó megmaradt dömpernek, de hidraulikus homlokrakodójával egymaga elvégezte a munkát. Akár egy dózer, nekifutott az anyaghalomnak, s a teli kanalat a puttony fölé emelve ürített: 4-5 markolás után indulhatott is. A forgórakodóról már levették a puttonyt, a helyére multifunkcionális, szintén hidraulikus vezérlésű kart szerkesztettek, megjegyzendő, hogy 1960-ban a Fővárosi Autóbuszüzem a forgórakodó golyóskoszorúját használta fel a csuklós autóbuszhoz.




Dolgozik az önrakodó. A kanál hátlapja emelés után alulra került, ezt nyitva zúdult az anyag a puttonyba. Egy ügyes kezelő öt perc alatt végezhetett a rakodássalFORRÁS: RETRO MOBIL

A maximum 3,6 m magasra emelni képes, 240 fokos munkatartományban dolgozó szerkezetet többféle adapterrel, többek között daruhoroggal, villás emelővel és markolókanállal is fel lehetett szerelni. A próbák után a dömperek szériagyártása 1951-ben indult, elsőként a metróépítkezéseken használták őket. 1962-ben hagyta el a kispesti üzemet a tízezredik példány, e mennyiségből 7000 külföldre készült, az exportkiviteleken Dutra helyett Mogürt felirattal. DR-50 DF jelzéssel vászon- és lemezfülkével is születtek változatok, a forgórakodót a 60-as években, korszerűbb változatban (Dutra 3500 Frak B1 és B2) is piacra dobták. A Vörös Csillag Traktorgyárat 1973-ban a győri Rába Magyar Vagon- és Gépgyárhoz csatolták, majd 1975-ben megszüntették, lezárva ezzel a sikeresnek mondható Dutra-korszakot.




Dömper alapra épült az ötletes forgórakodó. Erre is a Cordatic-gumigyár legnagyobb méretű abroncsát szereltékFORRÁS: RETRO MOBIL







2023. április 14., péntek

FIAT 125 S

 

A MAGA IDEJÉBEN ÚGY HÍVTÁK MIFELÉNK: A TORINÓI. ÍGY, ÁHÍTATOSAN, LEHELT NAGYBETŰKKEL. EZZEL NEMCSAK A LENGYEL VÁLTOZATTÓL VALÓ KÜLÖNBÖZŐSÉGÉRE UTALTAK, HANEM A FIAT ELISMERT AUTÓGYÁRTÓI KÉPESSÉGEIT IS MÉLTATTÁK. A 125-ÖS CSODÁLATOS GÉP VOLT, MA MÉGIS ALIG TALÁLNI BELŐLE. PLÁNE EGYÜTT AZ ELŐD-1300-ASSAL ÉS A LENGYEL ROKONNAL, A 125P-VEL.

A polcomon hever egy német Hobby újság a hatvanas évek legvégéről. Benne egy sokautós összehasonlító tesztet (egyébként az Alfa Romeo Berlina nyerte meg) így foglal össze a német cikkíró: jó autót ma a Mercedes gyárt, de egyszerre élvezeteset és jót nem várhatunk mástól, csak az olaszoktól.

A hatvanas évek olasz autója egészen más állatfaj volt, mint a hetvenes éveké. Előbbi nem rozsdásodott jobban, nem romlott el gyakrabban, gyakorta jobb terméknek érződött, mint a német és a svéd, s mindig, mint a francia, brit és japán konkurensek. Mindeközben fürgébb, egyszerűbben szerelhető, finomabban kezelhető, ügyesebb úttartású volt kortársainál. Nem véletlen, hogy a legtöbb licencet az olaszoktól vették akkor – Seat, Polski, Lada, Kia, Zastava, Tofas, Premier, Neckar, Steyr-Fiat – soroljam?

E szép korszak csúcsterméke talán épp a Fiat 125 volt. Persze, a Ferrari Daytona, a Lamborghini Miura, a Dino, a Fiat 130, a Lancia Fulvia és az Alfa Giulia, pláne utóbbi kupéja, a Bertone GT csodás járművek voltak mind. De igazán nagy szériában, épp a kellő darabszámú minőségi, ugyanakkor elfogadható mennyiségű költségtakarékos megoldás kombinációjával, a konzervatív és előremutató technikák ügyes vegyítésével, olcsón, jó autót előállítani a Fiat tudott. Valahol az 1100-assal kezdődött a felívelés, majd az 1300/1500-as sorozat, a 124-es, még később a 128-as is mind a komfortos, gyors, megbízható, költségtakarékos autózás akkor még valószerűtlen kombinációját nyújtotta tömegeknek.

Akármilyen jó, a 125-ös nem különös, már ha az alapjait nézzük. Sarkos lemezei alatt a karosszériája szinte megegyezik a régi kád-Fiatéval, az 1300/1500 sorozatéval. A padlólemez azonos, a doblemezek is, az első futómű is nagyon hasonló, a négytárcsás fékberendezés, a kormánymű szintén, csak ennél már nem gumiszilentes a segédirányító kar, hanem olajban futó csapágyakon mozog.

Két igazi különbség van, amire rá lehet mutatni: egyik a vékony laprugós hátsó híd, másik a Ferraritól átszipkázott motortervező-zseni, Gioacchino Colombo által tervezett, kétvezértengelyes, fogazottszíjas, lapkás szelephézag-állítású, ezerhatszázas, szupermodern motor. No meg persze ott van a 125 Special esetében az egyedi, ötfokozatú váltó is. Még a korkülönbség sem volt óriási: a Milletre/cinque 1961-ben, a 125-ös 1967-ben jelent meg.

A kettő közé csusszant be a Nagypolák, azaz a Polski-Fiat 125p. A keleti blokkban mindenki afféle lebutított 125-ösnek gondolta, holott csak egy modern (az új torinói modelléhez hasonló) ruhába öltöztetett, régi 1300/1500-as. Az olasz 125-ösben soha nem volt kormányváltó, csíkműszer, fényezett műszerfal, nyomórudas motor – ezek mind egy letűnt kor lapjaira tartoztak a Fiat hatvanas évek végi nyelvezetében.

A cikkünk témáját adó Fiat 125-ös nem akármilyen autó. Nem Berlina, hanem a drágábbik Special kivitel, amit a farán az akkor új, négyzetekben elhelyezett számokkal és betűkkel kirakott „FIAT 125” felirat (az olcsóbb Berlináé még a régi, önálló betűs tipográfiát követte) valamint az a mögé biggyesztett „S” jelez. De a fiatológusok azonnal kiszúrják az egyedi részleteket, a kerékjárati íveket körbeölelő krómokat, a kilincsek alatt (s nem azokkal egy vonalban) futó díszléceket.

A 125 S-sé válás azonban nem merült ki holmi bizsuk ráaggatásában. Hathatósabb zajszigeteléssel, fordulatszámmérős műszeregyüttessel készült, a motorja nem 90, hanem a módosított vezérlésnek, szívótraktusnak és karburátornak köszönhetően, 6200-as percenkénti fordulaton már 100 lóerőt tudott (lásd Opel Astra, Volkswagen Golf, Fiat Bravo negyed századdal később), a váltójában pedig öt fokozat lakott, melyek közül a negyedik direkt, az ötödik nyújtó áttétel volt.

Az alig egytonnás karosszériát korántsem szégyentelen dinamizmussal vitte a sok lóerő – a 170 km/h-s végsebességet nem egy sportos kocsi megirigyelhette akkor, hasonlóra a BMW 2002-es kétajtósa volt képes. Nem véletlen, hogy a kor olasz filmjeiben az Alfa Giuliák mellett talán 125-ös Fiatokat látunk leggyakrabban kilincsen fordulni, ezek az autók ugyanis a hetvennel-százzal haladó forgalomhoz képest borzasztó jól mentek. És igazából – jól mennek ma is.

2023. április 7., péntek

Surda kalandjai – Forró szél (eredeti címén: Vruć vetar)

    „Bármeddig élek, mindig remélek.”

(Részlet Surda dalából)

A nyár végén még elviseltük a meleget, szépen búcsúzott el ez az évszak, még a szél is forró volt. Amikor valami véget ér, az ember visszagondol az elmúltakra, időnként jó egy kicsit nosztalgiázni is. Ilyenkor nem csak az élet eseményei, de egy vidám történet, film is az eszünkbe juthat, ami a maga idejében is remek volt, jó újra felidézni. Ilyen volt a Forró szél című jugoszláv vígjátéksorozat is, ami ma is megnevetteti az embert. Surda dala és tánca is felejthetetlen.

surda4

– Így ki van nyalva, pénze meg nincs?

-Nem szégyen a szegénység.

-Na, ne adja nekem ezt a dumát!

Bob, a bádogos Mika fia már az első részben megjelenik, és még sok kalamajkát okoz később a főhősünknek.

Vannak olyan mondatok, amelyek felejthetetlenek.
– Nem a lelet beteg, hanem én.
– A maga bajával az orvostudomány tehetetlen.

surda2

-Mért feküdt le?

-Leesett a vérnyomásom.

-És most mi lesz?

-Semmi.

-Hogy hogy semmi?

-Hagyjon békén, feküdnöm kell.

Szókimondása, lazasága sok ember számára idegesítő, mi meg jókat derülünk, hiszen nevén nevezi a dolgokat. Surda kalapja, alacsony vérnyomása, kalandokkal dús élete, a híressé vált főcímzene tette a sorozatot emlékezetessé, amelyet még fokoz a kiváló magyar szinkron is.

surda3

Magyarországon 1984-ben futott először a Magyar Televízió műsorán. A sorozatból egy mozifilm is készült Borivoje Surdilovic kalandos élete címmel. Még be sem fejeződött a sorozat, máris divatba jött a jellegzetes pepita kalap. Azóta egy újabb nemzedék nőtt fel, de őket és a korábbi nézőket ma is mosolyra fakasztja az örökké álmos Borivoje Surdilovic és a sorozat többi szereplője, akik szintén nagy egyéniségek a maguk módján.

surda6

Epizódok
1. Ha nincs az ember a megfelelő helyen…
2. A taxis
3. A vendégmunkás
4. Végzetes találkozás
5. A házasélet örvényei
6. A lakás
7. A barikádon
8. A találmány
9. Hajótörés
10. A bajnok

surda1

A film főszereplője Ljubiša Samardžić (cirill: Љубиша Самарџић) (1936. november 19.) szerb színész, rendező.

Szkopjéban született 1936. november 19-én egy szénbányász családban. Hamar kiderült a színjátszáshoz való tehetsége, és ösztöndíjat nyert. A belgrádi színművészeti akadémián tanult. Az 1960-as években kezdődött a karrierje. Színházban, valamint több mint 150 filmben és tévéjátékban játszott. A Pulai Filmfesztivál fődíját hatszor nyerte el, 1967-ben a Reggel (Jutro) című filmben nyújtott alakításáért pedig a legjobb férfiszínész díját kapta. Ő az egyetlen szerb színész, aki ezt elnyerte. A 80-as évek elején a Forró szél című sorozatbeli szerepe tette őt a legismertebbé, amikor Šurdát játszotta.

surda5

A színészet mellett kipróbálta a rendezést is. Első filmje, az Égi horog 1999-ben a Berlini filmfesztivál Aranymedve-díjára is esélyes volt. 1995-ben életműdíjat kapott. A 80-as évek második felében a Jugoszláv Kommunista Párt központi bizottságának volt a tagja.

A 90-es években fiával, Dragannal filmvállalatot alapítottak. 1960 óta a felesége Mirjana Samardžić. Két gyerekük van és két unokájuk. Ljubisa beceneve Smoki. Gyakran jár magánemberként Budapestre, ugyanis lánya ide házasodott. Ma Belgrádban él és dolgozik.