2022. október 17., hétfő

A D–442 FUG / Folytatáshoz kattints a posztra


 D–442 FUG (FUG – Felderítő Úszó Gépkocsi) magyar, 4×4-es hajtásképletű páncélozott felderítő harcjármű, melyet a Magyar Vagon- és Gépgyár gyártott 1963–1979 között. Ez volt az első nagy sorozatban készített magyar harcjármű.
 Az 1960-as évek elején fejlesztették ki. Funkciójában és elrendezésében a szovjet BRDM–2 felderítő harcjárművet követi, a jármű azonban önálló konstrukció. A hajtáslánc a Csepel D–344 tehergépkocsiból származik. Sorozatgyártása 1963-ban kezdődött Győrben, a Magyar Vagon- és Gépgyárban. A gyártás 1979-es befejezéséig 2300 db készült belőle. Ebből 335 darabot a Magyar Néphadsereg állított szolgálatba. Magyarországon a határőrség és a rendőrség is alkalmazta. Jelentős mennyiségben exportálták. 1576 darab és Csehszlovákiába és Lengyelországba került. A Csehszlovák Hadseregben OT–65-ös típusjelzéssel volt rendszeresítve.



Harctéri alkalmazás
Alkalmazó országokMagyarország, Lengyelország, NDK, Csehszlovákia
GyártóMagyar Vagon- és Gépgyár
Gyártási időszak1963–1979
Gyártási darabszám2300
Általános tulajdonságok
Személyzet2+4 fő
Hosszúság6 m
Szélesség2,35 m
Magasság1,9 m
Tömeg6200 kg
Műszaki adatok
MotorCsepel D 414.44 dízelmotor
Teljesítmény100 LE
Sebesség87 km/h

15 megjegyzés:

  1. Több rendeltetéssel épített harcjármű! Felderító, hiradó-futár, vegyi-, sugárfelderítö..stb. Sajnos a páncélvédettsége nem volt túl erős, de jó manőverezőképessége ezt kicsit pótolta, a hajtóműve eredetileg a MAN Dizelre lett tervezve! Így is mindenűtt elment jó kezekben! A kor szinvonalának megfelelt, bár a szóbajöhető éllenség igencsak kiváló és nagy mennyiségű páncéltörővel rendelkezett!!

    VálaszTörlés
  2. Két évig voltam a soförje egy ilyenek 75-77 Szombathely felderítő század!!!

    VálaszTörlés
  3. Kiskőrösön a vegyvédelmiseknek is volt egy marékkal belőlük '92-ben.

    VálaszTörlés
  4. Nekunk Is ilyen volt s katonasagnal csehszlovakiaba a vegyvedelmiseknel

    VálaszTörlés
  5. 85tol 87 ig hajtottam eggyet ercsiben én szerettem jó volt vízi átkelés után sosem volt fék

    VálaszTörlés
  6. Én Ujdörögdön a felderítő zászlóajnál voltam és ezen voltam 1969 ben golyószórós !!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is akkor és ott voltam golyószoros 69-ben

      Törlés
  7. Mindíg rá csodálkoztam
    ha a reptéren láttam!
    Ez a "vizicsibe" egygyszer majdnem elgyúrt!

    VálaszTörlés
  8. Hatvannagygomboson is voltak VV század felderítő egysége... 18 hónapig voltam személyzete...

    VálaszTörlés
  9. MN2826 csongrád, 1981-83-ig. 2 db volt 1 aktív 1 M zárolt. Felderítő távírász voltam rajta. Sok probléma volt a vízállóságával, terepen a mankókerekek se segítettek sokat. Nehéz volt a motorhoz képest!

    VálaszTörlés
  10. 1973-75javitottam zeg

    VálaszTörlés
  11. Célpont funkcióval is rendelkezett!

    VálaszTörlés
  12. 1966-67-ben voltam Verpeléten felderítő szakaszparancsnok, nekünk is ez volt. Nagyon jó szolgálatot tett terepen és vízi átkelésnél.

    VálaszTörlés