2022. október 18., kedd

A ZiL-130 / Folytatás a posztban

 

Az "elpusztíthatatlan" ! 
A ZiL-130 a Szovjetunióban a Lihacsov Autógyárban (ZiL) 1962-1994 között gyártott tehergépkocsi. 1992-től a ZiL-hez tartozó Uráli Autómotorgyár (UAMZ) is gyártotta. Az UAMZ nevét 2002-ben Uráli Gépkocsik és Motorok (AMUR) névre változtatták, ezt követően a tehergépkocsit AMUR–53131 típusjelzéssel gyártják. 1994-ig a ZiL-nél 3.380.000 darabot állítottak elő belőle.
 A ZiL-164 utódaként fejlesztették ki. Prototípusa 1956-ban, majd az első öt kísérleti darab 1962-ben készült el. Az első kísérleti példányok még a ZiL-164A tehergépkocsik kerekeit kapták. Ugyancsak a ZiL-164-től származtak a kerek külső visszapillantó tükrök, valamint több berendezés (pl. elektromos berendezések). Az első példányok hűtőmaszkja teljesen eltért a későbbi tömeggyártású változatétól.

 Az első olyan szovjet tehergépkocsi volt, amely az addig kizárólagosan katonai olajzöld (khaki) színűre festette elődeitől eltérően polgári, világoskék-fehér fényezéssel is készült. Ezt a jellegzetes színösszeállítást a ZiL a polgári célú gépjárműveinél a későbbiekben is megtartotta.
1966-ban és 1977-ben jelentős modernizáláson esett át a típus.
 Az 1980-as évek elején fejlesztették ki gázüzemű változatát, a ZiL-138-ast. A jármű propán-bután gázzal üzemelt, de tartalék hajtási módként benzinüzemre is alkalmas volt. Az alapváltozatú ZiL-130 mellett a ZiL-130V1 és a Zil-30D2-t is gyártották gázüzemű kivitelben, ezek a ZiL-138V1 és a ZiL-138D2 típusjelzést kapták.
A járműveket V8 hengerelrendezésű, 5969 köbcentis hengerűrtartalmú, 110,2 kW (150 LE) teljesítményű benzinmotorral szerelték fel, mellyel műúton 90 km/h-s maximális sebességet érhet el.


Főbb típusváltozatok

ZiL-130V1 - A ZiL–130-on alapuló nyergesvontató, a tengelytávot 3300 mm-re csökkentették. 1962-1994 között gyártották. Változatos, sokféle vontatmánnyal használták. Az APPA-4 speciális utasszállító pótkocsival repülőtéri utasszállításra is használták. Gázüzemű változata a ZiL-138V1.
ZiL-130G - 4500 mm-re növelt tengelytávú tehergépkocsi, 1964-től gyártották.
ZiL-130GU - A ZiL-130G-n alapuló, növelt hosszúságú változat, tengelytávját 5600 mm-re növelték.

A ZiL 130 műszaki adatai

Motor típusa: ZiL-130 V8
Teljesítménye: 150 LE, melyet 3200-as percenkénti fordulat mellett ad le. 
Lökettérfogat: 5,969 köbcentiméter
Furat/Löket: 100/95 mm
Sebességfokozatok száma: 5+1
Végsebesség: 90 km/h
Üzemanyag fogyasztása: 27-38 liter/100 km

Tehergépkocsi méretei és súlyadatai

Hosszúsága: 6675 mm
Szélessége: 2500 mm
Magassága: 2400 mm
Tengelytáv: 3800 mm
Teherbírása: 6000 kg
Üzemi tömeg: 4300 kg
Üzemanyagtank térfogata: 170 liter

Felépítmény

Hosszúsága: 3732 mm
Szélessége: 2326 mm
Oldalfal magassága: 575 mm
Rakfelület: 8,6 négyzetméter

19 megjegyzés:

  1. Nagyon jó konstrukció volt,aki dolgozott vele az tudja!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Úgy bizony imàdtam, ès regeteg pènz kerestem vele!

      Törlés
  2. 74 től 83 ig zileztem,hosszúplatóssal, DT75 ös tolólapos dózert 8.5t simán vitte, egyszer12t súlyt is elvitt.10 év utántökéletes motorral állították le,,más,fiatalabb kocsiba tették a motort.

    VálaszTörlés
  3. Nagyon szeretem meg biztató strapa bíró!

    VálaszTörlés
  4. A gyujtàs rendszere volt nagyon jó hosszú èvekig hasznàltam latviàban meg mèg a 1500 ös zsigàmban is!

    VálaszTörlés
  5. Ez volt a gép. Ahol nem ment el, gond volt. Amit kibirt? Hihetetlen.

    VálaszTörlés
  6. Na de a fogyasztása azért oroszosan durva volt ...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor még 3Ft volt a benzin. (A megtakarítást) ,1,50-ért tudtuk tovább adni.

      Törlés
    2. A fogyasztásáról annyit, hogy egy közel 6000 ccm- es teherautóról van szó, aminek a teherbírását általában ki is használták rendesen!

      Törlés
  7. Én nem tudok róla jót mondani. Rohadt sokat fogyasztott, a motor fosta az olajat a főtengelyszimmeringnél és mindenhol, rendszeresen hengerfejes lett, a kormányszervó elnyomta az olajt, a levegős ablaktörlő eldobálta a lapátokat, az ablakmosó kézi nyomogatós szivattyúja nem ért semmit. A gyújtás mindig elment, útközben kellett állítgatni, a kézifék zörgött hiába tekertük körbe szivaccsal, pótkocsival meghalt, a hátsóhíd rendszeresen elcsúszott, gyakran a haranganya lazult fel nem a kerékanya. Volt, hogy földűlt amikor egyik oldalról leraktuk a téglát, vagy a rekeszes bort. Tanuló autónak jó volt kezdő sofőröknek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez így van.

      Törlés
    2. Szerintem kiváló minőségű volt, bírta a pótkocsit, volt megtakarítás is, megbízható autó.

      Törlés
  8. Most bontottam szét egyet 🤣

    VálaszTörlés
  9. Emberek, egy hatliteres, nyolchengeres motor 40 literes fogyasztással produkált annyi lóerőt, mint 10-15 évvel ezelőtt egy négyhengeres, kétliteres francia dízelmotor 6 literrel százon. Hogyan lehet a fost fokozni?

    VálaszTörlés
  10. 1973-ban a Szegedi Volánnál autószerelő ipari tanulóként ismerkedtem meg a ZIL, (a név oroszul Zavod Imenyi Lihacsova magyarul Lihacsov nevét viselő üzem) teherautóval. Volt teljesen új, használt és selejtezés előtt álló is. Amelyik szakember kezeibe került, annak a 8 hengeres motorja alapjáraton szinte állt, kipufogó csöve kiégett, fogyasztása még elfogadható volt. Volt olyan szerelő, aki utálta annál bizony nem ilyen volt. Egy biztos, hogy szinte mindent kibírt.

    VálaszTörlés
  11. Egyedül a dìzeledìtés utàn (daf motor) ùgy ràzta a tükröket alapjàraton, öröm volt vele tolatni🤣🤣

    VálaszTörlés
  12. Sokan kaptak aranyért a motorjavitás során mert a motorház nem volt billenthető.

    VálaszTörlés
  13. Cs 344-hez képest álom volt vezetni.A légduda szuper volt,amikor véletlenül ráléptem,majd összefostam magam ijedtemben :)

    VálaszTörlés